Taide- ja kulttuurikasvatus ovat ensisijaisesti kasvatusta – taidetestaajien käytös keskustelussa

Taidetestaajien käytös on herättänyt keskustelua sosiaalisessa mediassa. Kuva on Tampereen Teatterin Romeo ja Julia -näytöksestä, jossa nuoret seurasivat esitystä rauhassa ja keskittyneesti. Kuva: Vesa Holmala / Pultsiphoto

Teksti: Marianna Penttilä ja Joonas Keskinen

Suomen Kansallisbaletin tanssijat Atte Kilpinen ja Tiina Myllymäki kuvailevat Instagramissa ja Facebookissa Suomen kansallisoopperan ja -baletin COW-tanssiteoksen Taidetestaajat-näytöstä. Kilpisen mukaan nuoret käyttäytyivät 5.11. järjestetyn esityksen aikana asiattomasti: huutelivat ja jopa heittelivät esineitä tanssijoita päin. Kokemus on noussut esiin ainakin Iltalehdessä, Ilta-Sanomissa ja Helsingin Sanomissa

Asiaton käytös on aina ongelma, johon puututaan. Esityksen aikana se on joskus vaikeaa, mutta viimeistään jälkikäteen huonosti käyttäytyneiden oppilaiden koulut ja luokat pyritään selvittämään, jotta opetustilanne voidaan viedä loppuun asiallisesti ja niin, että nuoret todella oppivat jotain. Pyrimme myös aktiivisesti ennaltaehkäisemään huonoa käytöstä ja sen aiheuttamia vaaratilanteita. Kyse on kasvatustyöstä.

Paikoittain esiintyvään huonoon käytökseen taidevierailuilla havahduttiin viimeksi erityisesti vuosi sitten, syksyllä 2024, jolloin Espoon Teatterin Minna Craucher -musikaalissa havaittiin toistuvasti nuorten huonoa käytöstä. Aiheesta kirjoitettiin tuoreeltaan Taidetestaajat-blogiin.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Keskeyttäminen on jopa suositeltavaa silloin, kun sille on kasvatuksellinen tarve

Vuoden 2025 Taidetestaajat-vierailujen painopisteeksi otettiin turvallisemman tilan palauttaminen taidevierailulle. Tilanteen on oltava turvallinen niin esiintyjille kuin yleisöllekin. Tätä varten on tarjottu ohjeistuksia taidetoimijoille, käsitelty nuorten käyttäytymistä ja jaettu hyviä toimintatapoja taidetoimijawebinaareissa, jotka ovat edelleen katsottavissa Taidetestaajat Konsttestarna -Youtube-kanavalla. Haastavia tilanteita on toki käsitelty taidetoimijoiden kanssa myös aiemmin, esimerkiksi tammikuun 2024 taidetoimijawebinaarissa, sillä ilmiö ei suinkaan ole ennenkuulumaton.

On ensisijaisen tärkeää, että kaikki tilaisuuteen liittyvät aikuiset, niin taiteilijat, vahtimestarit, tekninen henkilökunta kuin opettajatkin ymmärtävät, että Taidetestaajat-tilaisuudessa kyse on ensisijaisesti kasvatuksellisesta tilanteesta. Vaikka opettajat ovat kasvatuksen ammattilaisia, he eivät yksin voi hallita tai päättää siitä, mitä esimerkiksi teatteri- tai konserttisalissa tapahtuu. Jos häiriöitä ilmenee, pitää olla selvät sävelet, miten aikuiset kommunikoivat keskenään, kuka voi tehdä päätöksen esityksen keskeyttämisestä tai edes oppilaiden poistamisesta salista (ja kuka heitä tällöin valvoo).

Yksi ohjeistamme on ollut, että esityksen keskeyttämisen kynnys kannattaa huonoa käytöstä kohdattaessa pitää matalana. Usein viimeistään se, että esitys katkeaa, havahduttaa nuoret tajuamaan, että livetilanne eroaa vaikkapa television katselusta ja että huono käytös ei jää ilman seurauksia ja käsittelyä. Tämä mahdollistaisi työrauhan paitsi esiintyjille, myös opettajille ja erityisesti nuorille oppilaille, joista enemmistö osaa ja haluaa käyttäytyä fiksusti.

Tänä syksynä on myös julkaistu uusi Taidetestaajat-yleisetkovideo, jossa käsitellään muun muassa käyttäytymistä taiteen äärellä. Toivomme ja ohjeistamme, että opettajat esittäisivät videon oppilaille luokassa ennen vierailuja. Lisäksi nuoria valmistellaan taidevierailuihin taidetoimijan tuottamin etkomateriaalein, ja yleensä taidevierailut myös alkavat muistuttamisella vierailuetiketistä. 

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Eri elämäntilanteita, eri kiinnostuksenkohteita

Vaikka ikävät kokemukset usein saavat eniten palstatilaa, on hyvä muistaa, että suurin osa taidetestauksista sujuu valtavan hyvin. Vierailuja on tehty vuodesta 2017 alkaen yli 950 000 – miljoonas vierailu menee rikki tammikuussa 2026 – ja pelkästään keskiviikkona 5.11.2025 taidetestaajia vieraili taidekohteissa eri puolilla Suomea lähes 6000.

Verrattuna niin kutsuttuihin tavallisiin tilaisuuksiin, joissa käy pääasiassa asiaan vihkiytynyttä maksavaa yleisöä, Taidetestaajat-vierailuilla käy koko kahdeksasluokkalaisten ikäluokka, siis 100 % noin 14-vuotiaista nuorista vuosittain. Koko ikäluokan kirjo tarkoittaa, että mukana on paitsi intohimoisia taiteen kuluttajia (tai tulevia sellaisia), myös niitä nuoria, jotka ovat taiteen äärellä ensimmäistä kertaa elämässään tai jotka jopa suhtautuvat aiheeseen vihamielisesti. Vastaavasti mukana on paitsi hyvin voivia nuoria, myös niitä, joilla on elämässä hyvin vaikeaa.

Vaikka yksikin vaaratilanteen aiheuttanut huono käytös ja kaikenlainen kiusaaminen on liikaa, on myös ymmärrettävää, että nuoret eivät aina osaa käyttäytyä aikuisten toivomalla tavalla. Yksikään ohjevideo, opettaja tai vahtimestari ei ratkaise itsessään huonoon käytökseen liittyvien ongelmien juurisyitä, vaan ongelmat ja ratkaisut nuorten purkautumiskanavaa etsivästä huonosta olosta lähtien ovat meidän kaikkien yhteinen asia. Meidän pitää yhteiskuntana pystyä parempaan. Kuten Kilpinen julkaisussaan toteaa, lapset pitäisi viedä taiteen äärelle ja toisten ihmisten pariin pienestä pitäen, jotta he 14-vuotiaina osaisivat todennäköisesti käyttäytyä hyvin – paitsi taide-esityksessä, myös toisten ihmisten kanssa ylipäätään.

Taidetestaajat-kulttuurikasvatusohjelma on yhtäältä olemassa, jotta nuoret oppisivat taidevierailun pelisääntöjä, vaikka sitten vasta 14-vuotiaana. Teemme kaikkemme, jotta jokainen taiteilija, kuten myös vierailulle osallistuva nuori, olisi vierailun aikana turvassa ja käytöstavat olisivat hallussa. 

Aiheeseen liittyvät artikkelit