Konst- och kulturfostran är i första hand fostran – Konsttestarnas beteende i fokus

Konsttestarnas beteende har väckt diskussion i sociala medier. Bilden är från Tampereen Teatteris föreställning av Romeo och Julia, där ungdomarna följde med föreställningen lugnt och fokuserat. Foto: Vesa Holmala / Pultsiphoto

Text: Marianna Penttilä och Joonas Keskinen

Nationalbalettens dansare Atte Kilpinen och Tiina Myllymäki beskriver på Instagram och Facebook sina upplevelser från Konsttestarnas föreställningar av Finlands nationalopera och -baletts dansverk COW. Enligt Kilpinen uppträdde en del unga åskådare störande under föreställningen den 5 november: de ropade och kastade till och med föremål mot dansarna. Händelsen har uppmärksammats bland annat i Iltalehti, Ilta-Sanomat och Helsingin Sanomat.

Olämpligt beteende är alltid ett problem som man måste ingripa i. Under själva föreställningen kan det ibland vara svårt, men i efterhand försöker vi alltid reda ut vilka skolor och klasser som varit inblandade, så att situationen kan behandlas på ett pedagogiskt sätt och ungdomarna verkligen får möjlighet att lära sig något. Vi arbetar också aktivt för att förebygga dåligt beteende och de risksituationer det kan orsaka. Det handlar i grunden om fostran.

Fenomenet med störande beteende på konstbesök uppmärksammades senast särskilt hösten 2024 i samband med Esbo Teaters musikal Minna Craucher, där man noterade upprepade fall av dåligt uppförande bland ungdomar. Ämnet behandlades då också i Konsttestarnas blogg.

Relaterade artiklar

Att avbryta föreställningen kan till och med rekommenderas – när det finns ett pedagogiskt behov för det

Inför Konsttestarbesöken 2025 har fokus legat på att återupprätta tryggare rum för konstupplevelser. Situationen ska vara säker både för konstnärer och publik. För detta ändamål har konstaktörerna fått riktlinjer, vi har behandlat ungas beteende och delat goda arbetsmetoder i våra webbinarier, som fortfarande finns tillgängliga på YouTube-kanalen Taidetestaajat Konsttestarna. Även tidigare har vi behandlat svåra situationer med konstaktörerna, till exempel i januari 2024 i ett webbinarium för konstaktörer, eftersom fenomenet inte är nytt.

Det är av största vikt att alla vuxna som deltar i tillställningen – konstnärer, vaktmästare, teknisk personal och lärare – förstår att Konsttestarna-besök i första hand är en pedagogisk situation. Även om lärarna är professionella pedagoger kan de inte ensamma ansvara för eller bestämma vad som sker i till exempel en teater- eller konsertsal. Om störningar uppstår måste det finnas klara rutiner: hur de vuxna kommunicerar, vem som kan fatta beslut om att avbryta föreställningen eller om att avlägsna elever ur salen (och vem som då ansvarar för dem).

En av våra rekommendationer har varit att tröskeln för att avbryta en föreställning ska vara låg när man möter störande beteende. Ofta är det just själva avbrottet som får ungdomarna att inse att en liveupplevelse skiljer sig från att titta på tv – och att dåligt beteende inte går obemärkt förbi. Det skapar arbetsro inte bara för konstnärerna, utan också för lärarna och framför allt för de elever som vill uppföra sig väl.

I höst har vi också publicerat en ny Konsttestarna-introduktionsvideo, där bland annat gott uppförande vid konstupplevelser behandlas. Vi uppmuntrar lärare att visa videon i klassen före besöket. Dessutom får eleverna förhandsmaterial som konstaktörerna tagit fram, och oftast inleds själva konstbesöket med en kort påminnelse om besöksetiketten.

Relaterade artiklar

Olika livssituationer, olika intressen

Även om negativa upplevelser ofta får mest uppmärksamhet är det viktigt att komma ihåg att de flesta Konsttestarna-besök går mycket bra. Sedan starten 2017 har över 950 000 konstbesök genomförts – det miljonte besöket sker i januari 2026 – och bara onsdagen den 5 november 2025 besökte nästan 6 000 konsttestare konstmål runtom i Finland.

Till skillnad från vanliga föreställningar, där publiken mest består av betalande och konstintresserade vuxna, omfattar Konsttestarna-besöken hela årskullen åttondeklassare – alltså 100 % av alla cirka 14-åringar varje år. Det betyder att publiken rymmer både passionerade konstälskare (eller blivande sådana) och unga som möter konst för första gången i sitt liv – eller till och med är skeptiska till den. På samma sätt finns bland deltagarna både välmående ungdomar samt de som har det svårt i livet.

Även om ett enda fall av farligt eller kränkande beteende är ett för mycket, är det förståeligt att ungdomar inte alltid kan uppföra sig enligt vuxnas förväntningar. Ingen instruktionsvideo, lärare eller vaktmästare kan ensam lösa de bakomliggande orsakerna till dåligt beteende – problemen och lösningarna, som ofta bottnar i ungas frustration och mående, är något vi måste ta itu med gemensamt som samhälle. Vi måste som samhälle kunna bättre. Som Kilpinen konstaterar i sitt inlägg: barn bör föras till konst och sociala sammanhang redan från tidig ålder, så att de som 14-åringar troligen vet hur man beter sig – inte bara på en konstföreställning, utan också bland andra människor i allmänhet.

Konsttestarna-programmet finns just därför: för att ungdomar ska få lära sig konstens spelregler – även om det sker först vid 14 års ålder. Vi gör vårt yttersta för att varje konstnär, liksom varje elev, ska känna sig trygg under besöket och att alla kan uppföra sig.

Relaterade artiklar