Nuorten käyttäytyminen taidevierailuilla puhuttaa 

Taidetestaajien häiriökäyttäytyminen taidevierailuilla on noussut esiin mediassa. 

Taidetestaajat on vienyt koko 8.-luokkalaisten ikäluokan taidekohteisiin ympäri maata syksystä 2017 alkaen. Nyt, kahdeksantena toimintavuonna olemme kuulleet taidetoimijoilta kommentteja lisääntyneestä häiritsevästä ja jopa loukkaavasta käytöksestä. Asia tuli julki näyttelijä Miiko Toiviaisen keskeytettyä näytöksen, jossa oli lukiolaisryhmiä, sillä huutelu ja kommentointi oli tehnyt paitsi näyttelijöiden työskentelyn myös muun yleisön esityksen seuraamisen mahdottomaksi. Samassa yhteydessä mainittiin myös Taidetestaajat-ryhmien levoton käytös.

Taidetestaajat-koordinaatiotiimi, samoin kuin toimintaa organisoiva Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto ovat sitoutuneet turvallisemman tilan periaatteisiin, emmekä hyväksy minkäänlaista henkilöön tai ihmisryhmiin kohdistuvaa loukkaavaa käytöstä, kuten rasistista, ableistista tai homofobista kommentointia.

Muutaman kerran Taidetestaajien historiassa esitys on täytynyt keskeyttää ja joitakin oppilaita poistaa salista. Tilanteissa poistettujen henkilöiden kanssa on keskusteltu rauhassa muiden jäätyä saliin. Esitystä on jatkettu, ja asiallisen keskustelun jälkeen häiriköt on voitu palauttaa takaisin seuraamaan esitystä. He ovat ottaneet opikseen ja käyttäytyneet moitteettomasti loppuajan. 

Vuoden 2025 kehityskärkenä Taidetestaajat-ohjelmassa on turvallisemman tilan palauttaminen vierailuille. Yhteistyössä koulujen ja taidetoimijoiden kanssa rakennetaan entistä selkeämpi ohjeisto, jonka mukaan häiriökäytökseen puututaan. Häiritsevästi käyttäytyvän katsojan poistamisen salista täytyy olla mahdollista ilman että kenenkään nuoren oikeuksia rikotaan.

Miksi nuoret käyttäytyvät huonosti?

Nuori ei ole aikuinen. 14-vuotias on monessa suhteessa kyvykäs, ymmärtää paljon asioita, pystyy toimimaan itsenäisesti, imee vaikutteita ympäriltään koko ajan ja testaa rajojaan. Lisäksi Taidetestaajat-vierailuilla nuori on yhdessä luokkansa kanssa, mikä vahvistaa jokaisen oppilaan kohdalla roolia, joka hänellä on koulussa. Sama nuori käyttäytyisi varmasti eri tavoin tullessaan samaan tilanteeseen omien vanhempiensa kanssa. (Tarja Pääjoki 2021.)

Joillekin nuorille taiteen äärelle tuleminen on ensimmäinen kerta. Heille tilanne sinällään voi olla outo ja hämmentävä, eivätkä he tunnista tilanteeseen liittyviä normeja vaan reagoivat kukin itselleen luontevimmalla tavalla – toiset vetäytyen, joku toinen lähtien testaamaan hyvän käytöksen rajoja. Myös tietyt asiat voivat provosoida nuorten käytöstä erityisesti. Näitä ovat esimerkiksi kaikki seksuaalisuuteen viittaavat asiat, tapahtuivat ne sitten kahden samaa tai eri sukupuolta olevan välillä. Hormonit hyrräävät katsomossa, ja tekojen ja tunteiden säätelyä opetellaan.

Taidetestaajat-vierailut eivät tiimimme näkemyksen mukaan olekaan pelkästään oppilaiden tuomista taiteen äärelle, vaan myös suuressa määrin käytös- ja kansalaiskasvatusta. Kaikki tietoomme tulleet häiriötilanteet käydään läpi niiden vaatimalla tavalla joko paikan päällä tai jälkikäteen.

Arvioinnit entistä tarkempaan syyniin

Taidetestaaja-nuoret saavat jättää arvionsa koetusta elämyksestä toimintaa varten luodulle sivustolle, jossa ne ovat julkisia. Arvio jätetään valitsemalla omaa tunnelmaa kuvaavia kuvakkeita ja antamalla vapaaehtoinen, lyhyt sanallinen arvio koetusta. Oppilaiden yksityisyydensuojan vuoksi arvioita ei allekirjoiteta, eikä niistä näe kuin luokkatasolla kuka arvion on jättänyt. Tämä anonymiteetti on toisaalta lain sanelema mutta toisaalta se mahdollistaa törkeyksien kirjoittamisen nimettömästi. Tähän syksyyn asti ongelmia ei juuri ole ollut. Enemmänkin haasteena on ollut saada nuoret jättämään arvioita. Nyt tilanne on dramaattisesti muuttunut. 

Arvioita jätetään satoja viikossa, ja sivustolta löytyy jo yli 250 000 nuorten taidearviota. Suurin osa niistä on asiallisia, ja joka kuukausi nostamme erityisen hyvin perustellun arvion esiin Kuukauden kommentti -kampanjassa, jossa arvion jättäneen oppilaan koko luokka palkitaan. Kommentin ei tietenkään tarvitse olla positiivinen, kunhan se on perusteltu ja kritiikki rakentavaa. 

Taidetestaajat-tiimi lukee ja tarvittaessa poistaa nuorten jättämiä kommentteja, ja moderoinnista myös kerrotaan sivustolla kun nuori menee jättämään arviotaan. (Arvion antamista voi käydä testaamassa täällä koodilla OPE123. Nämä arviot eivät tallennu.) Poistamme asiattomat kommentit ja lähestymme niistä kyseistä koulua ja luokkaa. Kehotamme opettajia käymään kommentointia luokassa läpi. Jos asiasta otetaan koppi, se tarjoaa koulussa ja kotona mahdollisuuden syventyä turvallisemman tilan periaatteisiin, toisten kunnioittamiseen, ihmisoikeuksiin ja tasa-arvoon.

Haluamme antaa nuorille aidosti mahdollisuuden saada äänensä kuuluville. Kokemuksesta ei siis tarvitse pitää ja senkin voi ilmaista, kunhan kommentointi kohdistuu itse elämykseen eikä loukkaa ketään henkilöä tai ihmisryhmää. Kommentteja poistetaan onneksi erittäin vähän suhteessa arviointien kokonaismäärään. 

Taidetestaajat-toiminnan tavoite

Taidetestaajat-ohjelma vie koko Suomen kaikki 8.-luokkalaiset taiteen äärelle. Ohjelman tavoitteena on tarjota koko ikäluokalle yhdenvertaisesti kurkistus taiteen maailmaan ja mahdollisuuksiin, opettaa mielipiteiden moninaisuutta, oman näkemyksen ilmaisemista ja sopuisaa erimielisyyttä sekä kaiken tämän kautta avartaa nuorten maailmankuvaa. 

Lisää aiheesta