Julkaisut

Tältä sivulta voit ladata Taidetestaajien julkaisuja ja katsoa webinaaritallenteitamme. Voit tutustua myös Taidetestaajat-toiminnasta tehtyihin tutkimuksiin alla olevista linkeistä.

Tutkimusraportit

Anton Schalin & Miikka Pyykkönen (2021): Från konsttestare till konstkonsumenter. Svensk- och tvåspråkiga ungdomar på konsttestarresor
https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/tiedostot/konsttestare.pdf

Tarja Pääjoki (2021): Kristallikruunuja ja samettiverhoja: Koulut ja taidetoimijat yhteistyössä Taidetestaajat-hankkeessa
https://taju.uniarts.fi/bitstream/handle/10024/7275/Kokos_09_2021.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sofia Laine & Maaria Hartman (2020): Nuorten taidevierailukokemukset ja kulttuurinen osallisuus Taidetestaajat-hankkeessa
https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/taidetestaajat_web.pdf

opinnäytetyöt

Margit Ojaniemi (2021): Hyvien etäelämyskäytänteiden kehittäminen Taidetestaajat-toiminnassa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526034

Meri Tuuli Kinnunen (2019): Kanssakulkijana Kansallisgallerian kierroksilla – Etnografinen tutkimus opetushenkilökunnan vuorovaikutuksesta Taidetestaajat-hankkeessa Kiasmassa, Sinebrychoffilla ja Ateneumissa https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019070422807

Eerika Kapanen (2018): Tapaustutkimus kahdeksasluokkalaisten kokemuksista Taidetestaajat-hankkeen sävellysprojektista http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902061429

Kuvailutulkkaus

Ladattavista julkaisuista löytyvän Kuvailutulkkaus-julisteen tekstit löydät myös verkkosivuna täältä.

Webinaaritallenteet

Taidetestaajien videoita ja webinaareja löydät YouTube-kanavaltamme Taidetestaajat Konsttestarna.

Taidetestaajien julkaisut

Opettajan opas

Taidetestaajat-toiminta tarjoaa paitsi elämyksiä nuorille, myös monipuolisen välineen opetussuunnitelman perusteissa esitettyjen tavoitteiden toteuttamiseen. Perusopetuksen kulttuuritehtävän lisäksi vierailuja voi tarkastella ja hyödyntää vaikkapa monialaisten oppimiskokonaisuuksien rakentamisen näkökulmasta. Nappaa tästä oppaasta ohjeet Taidetestaajat-järjestelmän käyttöön sekä taidevierailuihin liittyviin käytännön järjestelyihin. (Päivitetty 2022)
Opettajan opas  (2.13 MB)

Taidetestaajat-etiketti

Printtaa tästä julistemuotoinen Taidetestaajat-etiketti. Kasiluokkalaisille suunniteltu etiketti kokoaa tiiviseen ja visuaaliseen muotoon ohjeet taidevierailuun valmistautumiseen, käyttäytymiseen kohteessa sekä elämyksen arviointiin. (2020)
Taidetestaajat-etiketti  (308.85 KB)

Taidetoimijoiden huoneentaulu

Printtaa tästä julistemuotoinen "Näin se menee" -huoneentaulu, joka kokoaa tiiviiseen ja visuaaliseen muotoon ohjeet Taidetestaajat-toimintaan hakemiseen ja osallistumiseen. (2021)
Taidetoimijoiden huoneentaulu  (211.07 KB)

Arviointi-juliste

Taidetestaajissa nuoret pääsevät kokemaan monenlaista taidetta ja antamaan siitä palautetta arviointisovelluksella. Arvioiden kautta nuoret pääsevät vaikuttamaan siihen, millaista sisältöä suomalainen taidekenttä tarjoaa nuorille ja miten tulevaisuuden taidepalvelut kehittyvät. Katso tästä pdf:stä, miten ohjeistat ja kannustat nuoria arvioiden antamiseen.
Arviointi-juliste  (740.78 KB)

Digitaalisesta sisällöstä etäelämykseksi-opas

Etäsisällöt eivät korvaa livenä koettuja esityksiä tai museovierailuja, mutta ne tarjoavat uusia mahdollisuuksia sekä toteuttaa että kokea taidetta ja kulttuuria. Elämys ei kuitenkaan synny pelkästään taidesisällöstä vaan siihen liittyy esimerkiksi tila, tunnelma ja seura, jossa taidetta koetaan. Tämän oppaan tehtävänä on tarjota ideoita ja työkaluja näiden elementtien luomiseksi silloin, kun elämysmatka tehdään etänä. (2021)
Digitaalisesta sisällöstä etäelämykseksi-opas  (1.35 MB)

Hyvät etäelämyskäytännöt -juliste (A4)

Hyvät etäelämyskäytännöt -juliste on syntynyt osana Margit Ojaniemen opinnäytetyötä "Hyvien etäelämyskäytänteiden kehittäminen Taidetestaajat-toiminnassa". Julisteeseen on koottu visuaaliseen muotoon vinkkejä opettajille siihen, miten luoda oppilaille onnistunut etäelämyskokemus. Hyvät etäelämyskäytännöt -video löytyy Taidetestaajien YouTube-kanavalta osoitteesta bit.ly/youtaide.
Hyvät etäelämyskäytännöt -juliste (A4)  (1.42 MB)

Taidekasvattajan lukuopas perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin

Tämän oppaan tarkoituksena on tuoda opetussuunnitelmasta esiin muutamia kohtia ja ajatuksia, jotka voivat toimia taidekasvattajan inspiraation lähteenä suunniteltaessa taidevierailukokonaisuuksia kouluryhmille ja toisaalta opettajille heidän miettiessä sitä, miten taidekokemusta voi käsitellä koulussa oikeastaan minkä tahansa oppiaineen ja erityisesti laaja-alaisen osaamisen näkökulmasta. (2021)
Taidekasvattajan lukuopas perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin  (799.47 KB)

Taidetestaajat <3 OPS

Julisteessa on esimerkkejä laaja-alaisten osaamiskokonaisuuksien liittymäkohdista Taidetestaajiin. Opetussuunnitelmaan voi tutustua tarkemmin esim. Taidekasvattajan lukuoppaassa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin tai Opetushallituksen sivuilla www.oph.fi/koulutus-ja-tutkinnot/perusopetus (Perusopetuksen opetussuunnitelman ydinasiat). (2021)
Taidetestaajat <3 OPS  (367.49 KB)

Matkapäiväkirja-tehtävä

Nappaa tästä pdf:stä ohjeet kivan matkapäiväkirjan tekemiseen Taidetestaajat-vierailusta. Tehtävän voi tehdä pari- tai ryhmätyönä. Jos haluatte, voitte julkaista matkapäiväkirjat esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja tägätä meidät @taidetestaajat, niin pääsemme jakamaan julkaisunne!
Matkapäiväkirja-tehtävä  (676.62 KB)

Kuvailutulkkaus-juliste

Kuvailutulkkaus muuttaa kuvallisen tiedon sanoiksi. Kuvailutulkkauksen avulla heikkonäköinen tai näkövammainen ihminen voi seurata teatteriesitystä tai tutustua taidenäyttelyyn. Tässä julkaisussa kerromme, miten kuvailutulkattuun Taidetestaajat-vierailuun voi valmistautua. Teksti ja taitto: Carita Lehtniemi. Julkaisu on tehty yhteistyössä Näkövammaisten liiton ja Näkövammaisten kulttuuripalvelu ry:n kanssa.
Kuvailutulkkaus-juliste  (864.16 KB)

Menisitkö uudelleen – Kasiluokkalaiset taidetta testaamassa

Tämä julkaisu vie sinut mukaan Taidetestaajien matkaan. Suurhankkeessa on ollut sekä antoisat että haastavat hetkensä, ja julkaisussa toimintaa avataankin monesta näkökulmasta. Ääneen pääsevät niin toteuttajat, nuoret, opettajat kuin myös hanketta etäämpää seuranneet. Taidevierailut ovat merkittävä satsaus nuorten tulevaisuuteen. Toivomme niiden jatkuvan myös tulevaisuudessa. Taide kuuluu kaikille! (2020)
Menisitkö uudelleen – Kasiluokkalaiset taidetta testaamassa  (6.28 MB)