Taidevierailu yhdessä kavereiden kanssa piristää koulupäivää

OLO Copanyn Soft Spot -teoksen Arttu ja Stina ystävänpäivätunnelmissa. Kuva: Hanna Brotkin

Hämyisässä teatterisalissa kuuluu tasainen puheensorina. Esirippu on vielä kiinni ja orkesteri virittelee soittimiaan. Yleisöä valuu hiljalleen omille paikoilleen. Väliaika on päättymässä. Äkkiä katse kiinnittyy nuorten ryhmään, joka näppäilee kiivaasti kännykkää. He vilkuttavat parvella istuvalle kaksikolle ja näyttävät suuria kirjaimia puhelimen näytöltä. Parvella kikatellaan ja vastaukseksi vilautetaan puhelimen näytölle kirjoitettuja kirjaimia. Kestää hetken, että sivustaseuraaja tajuaa, mistä on kyse: tässä vaihdetaan yhteystietoja! Taidetestaajat-vierailulla voi syntyä myös odottamattomia kohtaamisia eri puolilta Suomea matkanneiden nuorten kesken – ja niistä voi syntyä myös syvempiä ystävyyksiä.

Retki oman luokan kanssa nostaa ryhmähenkeä ja jää mieleen niin oppilaille kuin opettajillekin

Koordinaattorin puhelin soi, langan päässä on opettaja tutusta koulusta. Hänen luokkansa on ollut pari päivää sitten vierailulla Helsingissä ja opettaja haluaa kiittää itsensä ja oppilaidensa puolesta onnistuneesta reissusta. Päivä oli kaikin puolin elämyksellinen ja ikimuistoinen. Opettaja oli yllättynyt iloisesti, koska luokan hiljaisimmat oppilaat rohkaistuivat juttelemaan innostavasta taide-elämyksestä ja myös kaikkein hulivileimmät nuoret osoittivat reissun päällä kykyä kantaa vastuuta aikatauluista ja olivat innostuneita taiteen kokemisesta. 

Tämän tyyppisiä tarinoita saimme kuulla myös keväällä 2024 teettämässämme koulukyselyssä, jossa monet opettajat kertoivat taidevierailujen positiivisista vaikutuksista koulun arjessa:

Taidekokemuksen lisäksi on tärkeää saada kokemusta matkustamisesta. Reissut kohottavat luokkahenkeä ja lähentävät luokanohjaajan ja oppilaiden välejä etenkin Helsingin reissulla, koska oppilaat ovat eri tavalla riippuvaisia opettajan turvasta ja ohjauksesta.”

“Hieno tilaisuus oppilaille päästä nauttimaan monipuolisista kulttuurielämyksistä lähellä ja kaukana, upeissa puitteissa. Kulttuurikasvatusta parhaimmillaan. Myös vuorovaikutustaitoja ja yhteisöllisyyttä vahvistavaa. Laajentaa yleissivistystä ja avartaa maailmankuvaa.”

Hyvän mielen taidevierailut

“Meidän luokka lähentyi reissun aikana”, kertoo kahdeksasluokkalainen taidetestaaja vierailun jälkeen jättämässään taidearviossa. Nuorten kommenteista näkee, että koulun ulkopuoliset taidevierailut ovat “hauska ja erilainen tapa viettää koulupäivää”. “Yhteishenki parantuu ja luokka lähentyy” retkipäivän aikana. Taidevierailuilla kahdeksasluokkalaiset viihtyvät “yhdessä kavereiden kanssa”  ja kokevat sen “piristävän tylsää kouluviikkoa.” On tärkeää, että jokainen tuntee olonsa turvalliseksi ja hyväksytyksi. Pidetään huolta toisistamme ja luodaan yhdessä ystävällinen ilmapiiri taidevierailuille.

Parhaimmillaan taidetestaus mahdollistaa sen, että nuori kahdeksasluokkalainen muodostaa oman mielipiteensä teoksesta, ja sitten mielipiteitä ja ajatuksia voi vertailla kavereiden tai vaikka opettajan kanssa ja harjoitella samalla keskustelutaitoja. Taiteen kokeminen yhdessä ja ajatusten jakaminen toisen kanssa tuo lisäarvoa kokemukselle, kuten varmasti jokainen tietää.

“Teokset oli tosi hienoja ja tunteisiin vetoavia. Työntekijät oli mukavia ja oli kivaa jutella ajatuksista ja tunteista joita teokset herättivät. Käynti oli inspiroiva ja nyt haluan oppia maalaamaan!” – Kasiluokkalainen Taidetestaaja syksyllä 2024

Teksti: Laura Pitkänen, Elina Muotio ja Hanna Brotkin