En konstupplevelse med vänner piggar upp skoldagen

Arttu och Stina i vänskapsdagens stämning med OLO Companys verk Soft Spot.
Foto: Hanna Brotkin

I den dunkla teatersalongen hörs ett jämnt sorl. Ridån är fortfarande stängd och orkestern stämmer sina instrument. Publiken strömmar långsamt till sina platser. Pausen är snart över. Plötsligt riktas blicken mot en grupp unga som ivrigt skriver på sina mobiltelefoner. De vinkar till två personer på balkongen och visar stora bokstäver på mobilskärmen. På balkongen fnissas det, och i gengäld visas bokstäver skrivna på en annan skärm. Det tar en stund innan en förbipasserande förstår vad som händer: de byter kontaktuppgifter! Under en Konsttestarna-utflykt kan oväntade möten uppstå mellan unga från olika delar av Finland – och dessa kan även leda till djupare vänskaper.

En klassresa stärker gemenskapen och skapar minnen för både elever och lärare

Koordinatorns telefon ringer – i andra ändan är en lärare från en bekant skola. Hens klass besökte Helsingfors för några dagar sedan, och hen vill tacka för en lyckad resa, både på sina egna och sina elevers vägnar. Dagen var en oförglömlig upplevelse. Läraren blev glatt överraskad över att de tystaste eleverna i klassen vågade prata om den inspirerande konstupplevelsen, och till och med de mest livliga eleverna visade ansvar för tidsscheman och entusiasm för konstupplevelsen under resan.

Liknande berättelser fick vi höra i skolundersökningen som vi genomförde våren 2024, där många lärare berättade om konstbesökens positiva effekter i skolvardagen:

”Förutom konstupplevelsen är det viktigt att få erfarenhet av att resa. Utflykterna stärker klassandan och förbättrar relationen mellan klassföreståndaren och eleverna, särskilt under resor till Helsingfors, eftersom eleverna då i högre grad är beroende av lärarens trygghet och vägledning.”

”En fantastisk möjlighet för elever att få njuta av mångsidiga kulturella upplevelser både nära och långt borta, i inspirerande miljöer. Kulturfostran när den är som bäst. Dessutom stärker den social kompetens och gemenskap. Vidgar allmänbildningen och breddar världsbilden.”

Konstbesök som skapar glädje

”Vår klass kom närmare varandra under resan,” berättar en åttondeklassist i sin konstrecension efter besöket. Av ungdomarnas kommentarer framgår det att konstbesök utanför skolan är ”ett roligt och annorlunda sätt att tillbringa en skoldag”. ”Gemenskapen stärks och klassen kommer närmare varandra” under utflyktsdagen. På konstbesök trivs åttondeklassister ”tillsammans med vänner” och upplever att det ”piggar upp en annars tråkig skolvecka.” Det är viktigt att alla känner sig trygga och accepterade. Vi tar hand om varandra och skapar tillsammans en vänlig atmosfär under konstbesöken.

I bästa fall möjliggör konsttestning att en ung åttondeklassist lär sig att bilda sig en egen uppfattning om ett konstverk och därefter kan hen jämföra sina åsikter och tankar med vänner eller till och med med läraren, och därmed träna debatterande och diskuterande. Att uppleva konst tillsammans och dela sina tankar med någon annan ger mervärde till upplevelsen, vilket alla säkert kan vara överens om.

”Verken var otroligt fina och känslosamma. Personalen var trevlig, och det var roligt att prata om tankar och känslor som verken väckte. Besöket var inspirerande, och nu vill jag lära mig att måla!” – Åttondeklassist, Konsttestarna hösten 2024

Text: Laura Pitkänen, Elina Muotio och Hanna Brotkin