“Taidetestaajat on parasta, mitä meille on järjestetty” – koulukysely 2024 kertoo opettajien arvostuksesta
22.10.2024
Taidetestaajat teki lukuvuoden 2023–2024 päätteeksi kyselyn koulujen henkilökunnalle, joka oli ollut mukana toiminnassa lukuvuoden aikana. Vastaajissa oli niin luokkien vastuuopettajia (79 %), koulun yhteyshenkilöitä (14 %), rehtoreita (3 %) kuin muita opettajia (4 %). Vastauksia kyselyyn saatiin 546 kappaletta.
Taidetestaajat-vierailu on enemmän kuin taide-elämys
Kyselyyn vastanneista 95 % pitää Taidetestaajat-toimintaa tärkeänä tai erittäin tärkeänä. Taidetestaajat tarjoaakin nuorille tärkeän väylän taide-elämysten pariin: vain 21 % kouluista olisi tehnyt taidevierailuja ilman Taidetestaajia. Myös Taidetestaajat-koordinaattoreiden työ koettiin arvokkaaksi, sillä 95 % vastaajista oli sitä mieltä, että taidevierailujen järjestämiseen tarvitaan jatkossakin koordinoiva toimija.
Koulun retkipäivä on kokonaisvaltainen elämys, johon kuuluvat tiiviisti myös itse taidekokemuksen ulkopuoliset tekijät. Opettaja pääsee havainnoimaan oppilaitaan uudessa ympäristössä, jossa nuorista voi paljastua aivan uusia puolia. Osa vastaajista koki luokan ryhmähengen kasvaneen Taidetestaajat-vierailun aikana ja oppilaiden omaksuneen uusia yhteistyötaitoja.
”Huomasin, kuinka monet luokallani arvostavat taidetta. Otimme luokkaretken yhdeksi kohteeksi Serlachius-museon tämän kokemuksen pohjalta”, kertoo yksi kyselyyn vastanneista opettajista.
Suurimmaksi haasteeksi vierailuilla moni vastaaja kertoo pitkäksi venyvät päivät etenkin muualle kuin omaan maakuntaan suuntautuvilla vierailuilla. Vastauksista on kuitenkin havaittavissa, että mitä kauempana valtakunnallisten vierailuiden kohdekaupungista Helsingistä koulu sijaitsee, sitä mielekkäämpänä yhteistä retkeä Helsinkiin pidetään. Valtakunnallinen vierailu tarjoaa monille ensimmäisen juna- tai lentomatkan, uutta näkökulmaa omiin ympyröihin ja arvokkaita kokemuksia pääkaupungissa.
Taidetestaajat saa kuitenkin kiitosta myös siitä, että kouluilla on vapaus valita paikallisen ja valtakunnallisen vierailumallin väliltä. Lähes puolet vastaajista kertoi, että valinta vierailumallista tehdään yhdessä opettajien kesken.
Nuorille suunnatun yleisötyön kehittämisessä on otettu askeleita eteenpäin
Taidetestaajat-konseptiin kuuluu itse taide-elämyksen lisäksi myös vierailuun valmistavaa materiaalia (etkot), vierailun purku (jatkot) sekä elämyksen arviointi.
Osa vastanneista oli ollut mukana Taidetestaajat-vierailuilla myös aiempina toimintavuosina ja he osaavat kertoa pedagogisten materiaalien kehittyneen vuosien varrella toimivampaan muotoon.
82 % kyselyyn vastanneista kertoo, että etkot tehdään luokanvalvojan kanssa. Yhteistä aikaa luokanvalvojan tai ryhmänohjaajan kanssa on monilla luokilla viikossa vain noin 15 minuuttia, mitä pidetään sopivana kestona koululla tapahtuville ennakkotehtäville. Suurin syy etkojen ja jatkojen tekemättä jättämiselle onkin ajanpuute.
”Etkot saisivat olla tosi konkreettiset ja juuri kyseistä esitystä selittävät. Nykynuoret tarvitsevat ihan konkreettisia apuvälineitä esim. teatteriesityksen ymmärtämiseen. Kävin luokkani kanssa teatterissa. Vasta jälkikäteen jatkoilla tajusin, että iso osa oppilaista ei ollut ymmärtänyt sitä, että lavalla oli päähenkilö nuorena ja aikuisena. Tällöin aika iso osa esityksestä jää ymmärtämättä”, kertoo kyselyyn vastannut opettaja. Hyvinä etkojen formaatteina pidetään napakoita, informatiivisia videoita, helppoja ”kenen vain toteutettavissa olevia” tehtäviä ja mahdollisuuksia vaikuttaa elämykseen (esim. toivebiisit). Myös ohjeet vierailulla käyttäytymiseen ovat hyvin toivottuja ennakkomateriaaleja.
Siinä missä 82 % vastaajista kertoo tehneensä oman ryhmänsä kanssa etkot ennen vierailua, vain 64 % on tehnyt jatkot vierailun jälkeen. Myös tässä tapauksessa suurimmaksi haasteeksi tunnistetaan ajan puute. Kiitosta saavat vierailun yhteydessä tapahtuvat purkutilaisuudet.
Arvioilla kehitetään toimintaa
Vierailun jälkeen nuorilta kysytään heidän mielipidettään taide-elämyksestä. Miten kokemus vaikutti fiilikseen? Menisitkö uudelleen? Palautteeseen kuuluu myös sanallisen arvion antaminen elämyksestä.
Noin 77 % kyselyyn vastanneista kertoo tehneensä arvion vierailun jälkeen. 50 % heistä palasi tarkastelemaan annettuja arvioita yhdessä oppilaidensa kanssa. Arviot löytyvät Taidetestaajien verkkosivuilta arviot-osiosta. Osa vastanneista on huomannut, että toimintaa on kehitetty nuorten antamien palautteiden myötä.
Vierailuista saamamme palaute sekä oppilailta että opettajilta on ensiarvoisen tärkeää Taidetestaajat-toiminnan kehittämiseksi. Tämän koulukyselyn vastauksista olemme nostaneet hyviä ehdotuksia lukuvuoden kehityskohteiksi – iso kiitos kaikille vastanneille!
”Olen toiminut opettajana yli 20 vuoden ajan ja minusta Taidetestaajat on parasta, mitä koulun ”ulkopuolelta” meille on järjestetty. Tämä on todella tärkeää taidekasvatusta kaikille, mutta erityisesti alueemme lapsille, jotka eivät käy säännöllisesti taidekohteissa. Lisäksi lentokoneella matkustaminen Helsinkiin oli useammalle ensimmäinen kerta. Toivon todella, että tämä jatkuu ja seuraavatkin oppilaat saavat nauttia tästä. Arvostamme vierailuja ja teemme koulussa huolella etko- ja jatkotehtävät ja keskustelemme taiteesta vierailujen innoittamina. KIITOS!”