Paikan merkitys taidekokemukselle – miksi järjestämme taide-elämyksiä koulurakennuksen ulkopuolella

Kuva: Robert Seger

Meiltä kysytään aina silloin tällöin, miksi emme tilaa taiteilijoita esiintymään kouluille. Taiteen vieminen kouluympäristöön tekeekin siitä saavutettavaa monille, ja samalla vähentää opettajalta vaadittavaa työaikaa verrattuna taidevierailulle lähtemiseen. Esimerkiksi Konserttikeskus (www.konserttikeskus.fi), Teatterikeskus (www.teatterikeskus.fi) ja Uulu (www.uulu.fi) järjestävät ansiokkaasti taide-elämyksiä kouluilla.

Sekä meillä että rahoittajillamme on kuitenkin ollut aina vahva näkemys siitä, että taidetestauksen tulee tapahtua nimenomaan koulun ulkopuolella paikoissa, jotka tukevat taiteen elämyksellisyyttä, kuten museorakennuksissa, teatteri- ja konserttisaleissa sekä muissa taiteen tyyssijoissa eri puolilla Suomea. Tähän on useita syitä, joista ensimmäinen ja tärkein on paikan merkitys taidekokemuksen syvyydelle, vaikuttavuudelle ja tunnelmalle.

Voimme varmaankin olla yhtä mieltä siitä, että vaikkapa teatteri-iltaan kuuluu paljon muutakin kuin varsinainen näytelmä, kuten ammattilaisten suunnittelema lavastus, valaistus ja äänimaailma, hämärä, nouseva katsomo ja pehmeät penkit, savukoneen sumuinen tuoksu, samettinen esirippu ja ihanan jännittynyt tunnelma sen avautuessa, leivoskahvit väliajalla… 

Taidetestaajien tarkoituksena on tarjota nuorille ainutlaatuisia, esteettisiä ja tunnevaltaisia taidekokemuksia, joista syntyy mielellään myönteinen muistijälki ja parhaassa tapauksessa jopa elinikäinen kipinä kulttuurin harrastamiseen ja kuluttamiseen. Taidetestauksen myötä tahdomme siis opettaa nuoria käyttämään kulttuuripalveluita ja kannustaa heitä vierailemaan taidelaitoksissa myös tulevaisuudessa.

Taidevierailuilla myös matkustusosaaminen kehittyy ja elinpiiri laajenee

Erityisesti valtakunnallisilla vierailuilla Helsinkiin nuoret pääsevät harjoittelemaan myös matkustustaitoja, kuten ratikan tai metron käyttöä, laajentamaan elinpiiriään sekä kokemaan osallisuutta meidän kaikkien yhteisiin kulttuurisiin ja yhteiskunnallisiin instituutioihin ihan uudella tapaa. He pääsevät näkemään omin silmin uutiskuvista tuttuja kulttuuriympäristöjä ja arkkitehtuurisia ikoneita, kuten Senaatintorin, Suomenlinnan tai Eduskuntatalon.

Lue myös: 

Esimerkkejä Taidetestaajat-elämyksistä upeissa kulttuuriympäristöissä

Myös muualla Suomessa on vaikuttavia rakennuksia ja kulttuuriympäristöjä, joissa järjestetään Taidetestaajat-vierailuja. Esimerkiksi Kolilla järjestettävästä Taidetestaajat-elämyksestä “Inspiraation lähteillä: Koli & Jean Sibelius” tekee erityisen juurikin sen esityspaikka: ainutlaatuisen upea kansallismaisema, joka on inspiroinut suomalaisia taiteilijoita jo vuosisatojen ajan ja vaikuttanut merkittävästi nimenomaan Sibeliuksen tuotantoon.

Kuva: Laura Pitkänen

“Musiikki oli kaunista ja soittajat oli taitavia. Kolin kallioilta oli kaunis näkymä vaikka olikin sumusta ja sato. Kun lähettiin linkkamatka oli hauska”
– 8.-luokkalainen taidetestaaja Joensuusta 20.9.2022

Toinen upea esimerkki on kansainvälisen taiteilijaryhmä Compañía Kaari & Roni Martinin “Kirjeitä saaresta” -teos, joka kuljettaa katsojia eritaustaisten taiteilijoiden esitysten äärelle ympäri Savonlinnan historiallista Olavinlinnaa, joka on yksi Suomen Kansallismuseon ylläpitämästä kymmenestä museo- ja linnakohteesta. Tässä monitaiteellisessa ja monikielisessä teoksessa kukin taiteilija tuo esiin oman näkökulmansa siihen, miten suomalaisuus hänelle näyttäytyy.

Kuva: Janne Mikkilä Kuvassa: Rosa Liksom, Pekko Käppi, Kaari Martin, Bakr Hasan, Sari Pikkarainen, Roni Martin, Ali Saad, Marlon Moilanen, Sanna Salmenkallio.

“Esitys oli vaikuttava. Se oli erilainen ja arvaamaton. Jäi miettimään mitä eri esitykset tarkoittivat. Esitys oli hauska, jännittävä, ehkä hieman pelottava, arvaamaton ja viihdyttävä. Esiintyjät sopi rooleihinsa mainiosti.”
– 8.-luokkalainen taidetestaaja Savonlinnasta 23.03.2023

Kolmantena esityspaikkansa vahvasti vaikuttamana elämyshelmenä voisi nostaa esiin Särestöniemi-museon, jossa pohjoissuomalaiset taidetestaajat pääsevät tutustumaan jopa kolmeen eri kohteeseen: Reidarin lapsuudenkotiin sekä taiteilijan itse rakennuttamaan galleriaan ja ateljeekotiin. Opastetun kierroksen jälkeen nuoret tekevät kuivapastelliliiduilla oman työn, jonka aihe valikoituu kierroksen, Reidarin elämäntarinan tai museoympäristön herättämien tunteiden ja ajatusten pohjalta.

Kuva: Särestöniemi-museo. Kuvassa: Reidar Ateljeen yläkerrassa.

Oli ihan siisti paikka.” 
– 8.-luokkalainen taidetestaaja Rovaniemeltä 26.10.2022

Taide oli erittäin hienoa. Oli myös hauskaa käydä kaikissa taloissa ja ne olivat kauniita.
– 8.-luokkalainen taidetestaaja Rovaniemeltä 26.10.2022

Näiden syiden takia haluamme nimenomaan viedä nuoret taiteen äärelle, joko vakiintuneisiin taidelaitoksiin kaupungeissa tai kiertävien esitysten osalta jonnekin erityisen esteettiseen tai muuten merkitykselliseen paikkaan, inspiraation ja luovuuden lähteille.

Kirjoittajat: Joonas Keskinen ja Heidi Rantanen