Uusia julkaisuja: Matkapäiväkirja-tehtävä ja Arviointi-juliste

Olemme julkaisseet kaksi uutta julistejulkaisua (ladattavia pdf-tiedostoja): Matkapäiväkirja-tehtävän sekä Arviointi-julisteen. Julkaisut ovat saatavilla sekä suomeksi että ruotsiksi Julkaisut-sivullamme. 

Matkapäiväkirja-tehtävä

Matkapäiväkirja-tehtäväjuliste sisältää ohjeet visuaalisen matkapäiväkirjan tekemiseen Taidetestaajat-vierailusta. Tehtävän voi tehdä pari- tai ryhmätyönä. Ideana on, että oppilaat ottavat matkan aikana kuvia tai lyhyitä videoklippejä matkan vaiheista ja kokoavat ne lopuksi lyhyen videon muotoon.

Tehtävä sopii hyvin esimerkiksi äidinkielen tunnilla tehtäväksi. Pdf:n lopussa on linkkejä ohjeisiin, miten kuvista ja/tai videoklipeistä saa tehtyä yhtenäisen videon kännykällä (Android tai iPhone) tai tietokoneella (Windows tai Mac). 

Lopullisen videon voi julkaista esimerkiksi koulun Instagram- tai Facebook-tilillä tai vaikkapa blogissa YouTube- tai Vimeo-upotuksena. Taidetestaajat-retkistä onkin kirjoitettu jo useita postauksia koulujen blogeihin. Tässä alla muutama kiva esimerkki:

Jos julkaisette videon koulun somekanavissa, tägäättehän meidät @taidetestaajat, jotta voimme repostata videonne omissa kanavissamme. Mikäli päätätte julkaista videon, muistattehan huolehtia oppilaiden kuvausluvat kuntoon huoltajien kanssa.

Arviointi-juliste

Uusi Arviointi-julisteemme sisältää sekä opettajille että taidelaitosten edustajille suunnatut napakat ohjeet siihen, miten voitte ohjeistaa ja kannustaa nuoria tekemään arviot.

Arvioiden tekeminen on erittäin tärkeää ja oleellinen osa Taidetestaajat-konseptia, jossa kahdeksasluokkalaiset pääsevät toimimaan kulttuurikriitikkoina eli kokemaan ja arvioimaan taidetta. 

Taidetestaajille myönnettiin 29.11.2022 oikeusministeriön demokratiapalkinnon kunniamaininta. Ministeriön raati perusteli tunnustusta seuraavasti: “Raati näkee tärkeänä ohjelman tarjoaman mahdollisuuden tutustua taiteeseen ja päästä harjoittelemaan oman mielipiteen esittämistä ja omien tunteiden käsittelemistä.”

Pidetään siis yhdessä huoli siitä, että nuorten ääni tulee jatkossakin kuuluviin!

Ohjaattehan oppilaita arvioimaan teosta, taidemuotoa ja kokemusta omista lähtökohdistaan käsin. Kaikki mielipiteet saa ilmaista, eikä elämyksestä ole pakko tykätä. Poistamme kuitenkin jälkimoderoinnissa kommentit, joissa on henkilöön tai ihmisryhmään kohdistuvaa häirintää

Arviointeja pääsee tarkastelemaan verkkosivuillamme joko luokan tai teoksen mukaan suodatettuna ja nostamme niitä säännöllisesti esiin myös some-postauksissamme, joten otattehan meidän sosiaalisen median kanavat seurantaan (@taidetestaajat)!