Perusopetuslaki ja puhelimen käyttö osana koulutyötä 

Jos puhelimet eivät ole käytössä oppimisen tukena, moni koulu ohjeistaa yläkoulun oppilaita säilyttämään ne oppilaitoksen säilytyslokeroissa. Kuva: Rauli Sainio

Teksti: Karolina Ajanki 

Perusopetuslain muutos kieltää kännykät oppitunneilta. Puhelinta saa käyttää oppimiseen, terveyssyistä tai oppimisen apuvälineenä opettajan luvalla. Lakimuutos astui voimaan elokuussa. 

Aihe on ajankohtainen Taidetestaajat-kulttuurikasvatusohjelmassakin. Taidetestaajien taidevierailut ovat retkiä koulupäivän aikana. Kahdeksasluokkalaiset antavat arvion taide-elämyksestä sovelluksella vierailun jälkeen. Joskus vierailun aikana voi olla pedagogista työskentelyä, jossa hyödynnetään mobiililaitetta. 

Tässä tekstissä pyrimme avaamaan ohjeistoa puhelimen käytöstä osana koulutyötä Taidetestaajissa. Samalla kertaamme koulujen roolia perusopetuslain muutoksen käytäntöönpanossa sekä perusopetuslain muutoksen syitä. 

Kännykän käyttö osana koulutyötä Taidetestaajissa on perusteltua 

Jos mobiililaitteiden käyttö tapahtuu osana opetussuunnitelman perusteita, se on pedagogisesti perusteltua. Digitaalisten laitteiden käyttö oppimiseen on jopa oppilaan oikeus.  

– Ilman muuta mobiililaitteita voi käyttää Taidetestaajat-vierailuilla oppimisen apuvälineenä. Viime kädessä opettaja päättää, onko mobiililaitteiden käyttö oppimiseen ja opetustilanteessa perusteltua, sanoo kasvatuksen, koulutuksen ja oppimisen päätoiminnon johtaja Jarkko Niiranen Opetushallituksesta. 

Tilanteissa toimitaan perustellusti, kun mobiililaitetta käytetään oppimisen tukena ja jos opettaja katsoo mobiililaitteen käytön parhaaksi. Esimerkiksi oppimisen tuotoksien tallentaminen liittyy digitaalisten taitojen edistämiseen.  

– Meidän pitää antaa oppilaille myös valmiuksia digilaitteiden käytölle, Niiranen muistuttaa. 

Ratkaisevaa on, mihin mobiililaitetta käyttää 

On tärkeää erottaa opetustilanteessa tapahtuva niin sanottu häiritsevä mobiililaitteiden käyttö mobiili- ja digilaitteiden käytöstä osana opetussuunnitelman perusteiden mukaista oppimista.  

– Ero kahden tilanteen välillä oli tärkeä tekijä, kun lakia valmisteltiin. Lakimuutosten tavoitteena on tuoda rauhaa oppimistilanteisiin, Niiranen kertoo.

Taidetestaajien arviointisovellus on selainpohjainen. Puhelin ei ole välttämätön, jos muita laitteita on käytettävissä ja jos opettaja näkee paremmaksi vaihtoehdoksi käyttää muita digitaalisia työvälineitä.  

– Arvioinnin tekeminen mobiililaitteella on varteenotettava vaihtoehto, jos siihen on hyvä hetki ja paikka. Taide-elämyksestä voi tehdä arvion myös koulussa koulun tableteilla tai koneilla, Taidetestaajat-ohjelman koordinaattori Anne Pelttari vinkkaa. 

Ennakointi ja viestintä opettajille on tärkeää 

Hienoa olisi jos opettajat olisivat taidevierailuille lähtiessään tietoisia, tarvitaanko mobiililaitetta vierailun aikana oppimisen tueksi. Parhaiten tieto tavoittaa opettajat taidetoimijan lähettämän tervetulokirjeen välityksellä. Jos taidevierailun aikana ei tarvita älypuhelinta, ohjeistaa taidetoimija tämänkin tervetulokirjeessä. 

Tervetulokirje on infokirje, joka lähetetään osallistuvan luokan opettajalle ja koulun yhteyshenkilölle viimeistään kaksi viikkoa ennen taidevierailua. Taidetoimijat lisäävät kirjeet myös Taidetestaajat-järjestelmään, jolloin se on sieltäkin opettajan saatavilla. 

– Kännykän käytön voisi ajoittaa vierailun loppuun, Pelttari vinkkaa.  

Kirjoittaja on Taidetestaajat-koordinaattori Karolina Ajanki, joka on työskennellyt asiantuntijatehtävissä kulttuurialalla ja jonka sydäntä lähellä on erityisesti lasten ja nuorten kulttuuri- ja taidekasvatuksen vaikutus osallisuuteen, demokratiaan ja identiteettiin.