Lagändringen i grundskollagen förbjuder mobiltelefoner under lektionstid
26.09.2025

Text: Karolina Ajanki
Ändringen i lagen om grundläggande utbildning förbjuder mobiltelefonerna under lektionerna. Mobiltelefonen får användas för lärande, av hälsoskäl eller som hjälpmedel – med lärarens tillstånd. Lagändringen trädde i kraft i augusti.
Ämnet är aktuellt även inom Konsttestarna, programmet för kulturfostran. Konsttestarnas konstbesök är utflykter under skoldagen. Åttorna recenserar konstupplevelsen i en webbaseradapp efter besöket. Ibland kan mobilen också användas under själva besöket som ett pedagogiskt verktyg.
I den här texten förklarar vi hur telefonen kan användas i Konsttestarna som en del av skolarbetet. Samtidigt går vi igenom skolornas roll i att förverkliga lagändringen samt bakgrunden till lagändringen.
Användningen av mobiltelefoner i Konsttestarna är pedagogiskt motiverad
Om mobilanvändningen sker enligt läroplanens grunder är den pedagogiskt motiverad. Att använda digitala verktyg i lärandet är till och med elevens rättighet.
– Självklart kan mobila enheter användas under Konsttestarna-besöken som hjälpmedel för lärandet. I slutändan avgör läraren om användningen är motiverad i den aktuella lärsituationen, säger Jarkko Niiranen, direktör för huvudfunktionen lärande, utbildning och kunnande vid Utbildningsstyrelsen.
När mobilen används som stöd för lärandet och läraren anser det ändamålsenligt är användningen motiverad. Till exempel är dokumentation av lärprocessen en del av att utveckla sin digital kompetens.
– Vi måste också ge eleverna färdigheter i att använda digitala enheter, påminner Niiranen.
Avgörande är syftet med mobilanvändningen
Det är viktigt att skilja mellan störande mobilanvändning under lektioner och användning av digitala enheter som en del av lärandet enligt läroplanens grunder.
– Skillnaden mellan dessa situationer var en central faktor när lagen bereddes. Målet med lagändringen är att skapa arbetsro i lärosituationerna, säger Niiranen.
Konsttestarnas utvärderingsapp är webbaserad. En mobiltelefon är alltså inte nödvändig om det finns andra digitala verktyg tillgängliga och om läraren föredrar att använda dem.
– Att göra utvärderingen på en mobil kan vara ett bra alternativ om tid och plats tillåter det. Men recenseringen av konstupplevelsen kan lika väl göras i skolan med surfplattor eller datorer, tipsar Anne Pelttari, koordinator för Konsttestarna.
Förhandsinformation och kommunikation till lärarna är viktigt
Det är en fördel om lärarna redan inför konstbesöken vet om mobilen kommer att behövas som stöd för lärandet. Det bästa sättet att nå fram med denna information är genom välkomstbrevet som konstaktören skickar åt skolorna. Om mobilen inte behövs under konstbesöket bör även detta framgå av välkomstbrevet.
Välkomstbrevet är ett infobrev som skickas till klassens ansvarslärare och skolans kontaktperson senast två veckor före besöket. Konstaktörerna laddar också upp brevet i Konsttestarnas system så att läraren alltid kan hitta dem där.
– Man kunde gärna schemalägga mobilanvändningen till slutet av besöket, tipsar Pelttari.
Skribenten Karolina Ajanki är koordinator för Konsttestarna, har arbetat som sakkunnig inom kultursektorn och brinner särskilt för hur barns och ungas kultur- och konstfostran kan stärka delaktighet, demokrati och identitet.