Usein kysytyt kysymykset

Alle on koottu usein kysyttyjä kysymyksiä ja ratkaisuja niihin. Mikäli et löydä vastausta, ole rohkeasti yhteydessä Taidetestaajat-tuotantotiimiin, jonka tavoittaa parhaiten sähköpostitse osoitteesta info@. Tarkemmat yhteystiedot löydät osoitteesta /yhteystiedot.


Ongelmia taidetestaajat-järjestelmän sisäänkirjautumisessa

Mikä on käyttäjätunnukseni?

Käyttäjätunnuksesi on Taidetestaajat-järjestelmään ilmoitettu sähköpostiosoitteesi. Jos et ole itse muokannut tietojasi, sähköpostiosoite on koulunne Taidetestaajat-yhteyshenkilön tai rehtorin ilmoittama.

Mikä on salasanani?

Järjestelmä lähettää salasanan asetuslinkin automaattisesti sähköpostiosoitteisiin, jotka koulun yhteyshenkilö tai rehtori on ilmoittanut. Linkin kautta pääset itse asettamaan haluamasi salasanan. Jos olet unohtanut salasanasi, voit tilata uuden salasanan asetuslinkin osoitteessa /request-password.

Miksi en ole saanut salasanan asetuslinkkiä?

Joissain tapauksissa järjestelmän lähettämä viesti on päätynyt roskapostikansioon, joten aloita tarkistamalla sieltä. Jos et löydä viestiä, ota yhteyttä info@.

Miten pääsen järjestelmään jatkossa?

Salasanan asettamisen jälkeen järjestelmään voi kirjautua osoitteessa /admin-login.


Tietojen lisääminen ja muokkaaminen taidetestaajat-järjestelmässä

Miten tallennan ja muokkaan luokan tietoja?

Ilmoittautumisen ollessa avoinna:

Koulun yhteyshenkilö voi lisätä järjestelmään luokkia (luokkatunnus, luokan vastuuopettajan nimi ja sähköpostiosoite), muokata luokkatunnuksia sekä vaihtaa luokkien vastuuopettajia ja heidän sähköpostiosoitteitaan. Koulun yhteyshenkilö pääsee tarvittaessa myös täyttämään ja muokkaamaan luokkakohtaisia tietoja. Luokkakohtaisiin tietoihin pääsee luokkatunnuksen kautta. Luokkien vastuuopettajat pääsevät muokkaamaan omia yhteystietojaan ja luokkansa tietoja (esim. oppilasmääriä). Kaikki muutokset vaativat kirjautumisen Taidetestaajat-järjestelmään. Muista täyttää kaikki tähdellä (*) merkityt kohdat ja paina lopuksi Päivitä-nappia. Jos ette saa muokattua tietojanne, voitte olla yhteydessä info@.

Elokuussa (tarkempi ajankohta ilmoitetaan sähköpostitse):

Koulujen yhteyshenkilöt ja vastuuopettajat tarkistavat luokkien tiedot ja päivittävät muuttuneet kohdat.

Muina aikoina:

Kaikki muutokset tapahtuvat lähettämällä sähköpostia osoitteeseen: info@.

Miten voin vaihtaa koulumme yhteyshenkilön?

Koulun nykyinen yhteyshenkilö voi lisätä yhteyshenkilöitä ”Yhteyshenkilöt”-listauksessa. Kaikki muut muutokset, kuten yhteyshenkilön poistaminen tai tietojen muuttaminen tapahtuu lähettämällä sähköpostia osoitteeseen info@. Teknisten syiden takia yhteyshenkilön käyttäjätunnus poistuu järjestelmästä pienellä viiveellä.

Lisäsin järjestelmään liikaa luokkia. miten voin poistaa ylimääräiset luokat?

Luokkia voi poistaa pyytämällä sitä sähköpostitse info@. Teknisten syiden takia luokka poistuu järjestelmästä pienellä viiveellä.


Vierailuihin liittyvät asiat

Mitä ovat etkot ja jatkot?

Etkot ja jatkot eli etukäteis- ja jatkotyöskentely syventävät taide-elämystä. Ne esimerkiksi selventävät taidevierailun teemoja ja taustoja sekä auttavat käsittelemään vierailulla heränneitä kysymyksiä. Vierailukohteiden valmistamat etko- ja jatkomateriaalit julkaistaan noin kuukausi ennen vierailua Taidetestaajat-järjestelmän luokan vastuuopettajan näkymässä. Osa taidelaitoksista myös postittaa materiaaleja kouluille. Koulun opettajat sopivat keskenään siitä, kuka tutustuu etko- ja jatkomateriaaleihin oppilaiden kanssa.

Mistä saan tietoa, minne menemme taidevierailulle, milloin ja millä kulkuneuvolla?

Taidevierailun kohde sekä päivämäärä ja kellonajat näkyvät Taidetestaajat-järjestelmässä, kun olet kirjautunut sisään. Huom: tästä ei tule erikseen sähköpostia. Koulut eivät voi itse valita vierailukohteita. Tiedot päivittyvät järjestelmään sitä mukaa kun koordinaattorit ehtivät tehdä varauksia. Taidetestaajat tarjoaa luokille matkaliput. Kulkuneuvo valitaan muun muassa etäisyyksien perusteella. Valtakunnallisen toiminnan koordinoinnissa on huomioitava myös mahdolliset samaan aikaan muualta tehtävät matkat. Matkatiedot löytyvät Taidetestaajat-järjestelmästä.

Mitä oppilaiden arviointikoodeilla tulee tehdä?

Yksi Taidetestaajat-toiminnan tavoitteista on kerätä nuorilta palautetta taide-elämyksistä. Tämä tapahtuu selainpohjaisella arviointisovelluksella, jota käytetään älypuhelimella, tabletilla tai tietokoneella. Sovellukseen pääsee kirjautumaan osoitteessa /testaa. Sisään kirjautuakseen oppilaat tarvitsevat arviointikoodit, jotka opettaja saa tulostettua luokkakohtaisesta näkymästä kirjauduttuaan Taidetestaajat-järjestelmään.

Heti taidevierailujen jälkeen nuoret kirjautuvat koodien avulla arviointisovellukseen ja arvioivat kokemansa taide-elämyksen samassa sovelluksessa.

Jokaiselle oppilaalle on yksi koodi, jota hän käyttää elämyksen arviointiin. Oppilaiden kannattaa tallettaa oma koodinsa esimerkiksi ottamalla siitä valokuva. Jos koodit kuitenkin hukkuvat tai menevät sekaisin, opettaja voi jakaa samat koodit uudelleen. Koodit eivät siis ole henkilökohtaisia vaan luokkakohtaisia. Jos oppilaita on enemmän kuin koodeja, Taidetestaajat-järjestelmässä on painike, jolla opettaja voi luoda lisää koodeja. Taide-elämyksistä jätettyjä arvioita ei voida yhdistää tiettyyn oppilaaseen vaan ainoastaan tiettyyn luokkaan.

Kuka valvoo oppilaita taidevierailulla?

Taidetestaajat-vierailu on osa koulutyötä, ja oppilaiden valvontavastuu kuuluu vierailulla opettajalle. Opettaja huolehtii, että jokaisella on mahdollisuus nauttia taide-elämyksestä rauhassa, ja tilat jäävät siistiin kuntoon oppilasryhmien jälkeen.

Esimerkiksi konsertissa tai teatterissa meluaminen häiritsee sekä esiintyjiä että toisia oppilaita, jotka haluaisivat keskittyä nauttimaan elämyksestä. Taidevierailu on monelle oppilaalle ainutlaatuinen ja odotettu kokemus, ja nuorten palautteista nousee jonkin verran esiin tilanteita, joissa muiden oppilaiden häiriköinti on pilannut kokemuksen.

Useimmiten riittää, että opettaja huomauttaa epätoivotusta käytöksestä oppilaille. Joskus asiaa auttaa esimerkiksi istumajärjestyksen vaihtaminen yleisössä. Mikäli muut keinot on käytetty, häiritseviä oppilaita voi tarvittaessa pyytää poistumaan. Monissa vierailukohteissa on paikalla henkilökuntaa, kuten vahtimestareita tai järjestyksenvalvojia, joilta voi pyytää apua.

Myös vierailukohteen henkilökunnalla on lupa puuttua omatoimisesti asiaan ja ääritapauksessa esimerkiksi keskeyttää esitys tai pyytää häiriökäyttäytymistä aiheuttava henkilö tai ryhmä poistumaan salista ja puhuttaa näitä salin ulkopuolella. Huomioittehan, että tilasta poistettu oppilas tai oppilasryhmä ei saa jäädä ilman valvontaa.