Att hantera störande beteende hos ungdomar – fallet Klaani
25.11.2024
Konsttestarna har under hösten uppmärksammat frågan om ungas beteende under sina besök. Diskussionerna har lett till att vi gett ännu tydligare riktlinjer till konstaktörer för att redan i förväg planera hur utmanande situationer kan hanteras. De flesta konstbesöken av ungdomar går dock smidigt utan störningar och vi har fått mycket positiv feedback om hur koncentrerat ungdomarna följer med, deltar och visar respekt för både artister och varandra. Att vara förberedd på eventuella störningar är dock klokt för alla parter.
Besöksmålen inom Konsttestarna och innehållet de erbjuder varierar stort, vilket gör det omöjligt för koordinerings teamet att ge generella instruktioner som passar för alla situationer. Vi har dock bett att varje konstaktör ägnar frågan uppmärksamhet och utarbetar egna riktlinjer för att hantera möjliga störningar.
Det är viktigt att hela arbetsgruppen har en gemensam förståelse för vad som definieras som olämpligt beteende, vad det leder till och hur det hanteras: När avbryts en föreställning eller guidning, vem avbryter, vem förklarar orsaken till avbrottet, och hur leds eventuella personer som måste lämna lokalen ut? Med en tydlig handlingsplan kan man förbättra arbetsron inte bara för konstnärer och annan personal utan också för åttondeklassister som gör sitt skolarbete.
Fallet Klaani: när en skådespelare avbröt föreställningen
En Konsttestarna-föreställning avbröts på grund av störande beteende under föreställningen Klaani på Tampereen teatteri i december 2023.
Som brukligt höll teaterns regissör en välkomsthälsning innan föreställningen, där ungdomarna påmindes om sin roll som ”professionella åskådare” så att teaterns yrkesutövare kan fokusera på sitt arbete och skapa en trevlig och lyckad upplevelse för alla.
Trots detta betedde sig några ungdomar mycket oroligt. Ljud och rörelser tystnade inte helt ens efter att ordningsvakterna i början av föreställningen ingripit och avlägsnat några ungdomar från salen. När störningarna fortsatte i början av första akten avbröt skådespelaren Tommi Raitolehto sin roll, bad om ljus och förklarade tydligt: ”Vi pausar föreställningen. Om ni inte orkar följa med kan ni gå ut till foajén.”
Teatern hade ingen förutbestämd plan för hur sådana situationer skulle hanteras, och avbrottet kom därför som en överraskning för övriga skådespelare och arbetsgruppen. Samtidigt som Raitolehto avbröt hade dock en ordningsvakt gått fram till de mest oroliga eleverna och beslutat att avlägsna dem från salen. När dessa elever lämnade med ordningsvakten blev det genast tyst bland resten av publiken och föreställningen kunde fortsätta från avbrottet under Raitolehtos ledning. Situationen löstes snabbt och sättet med vilket avbrottet hanterades lugnade effektivt publiken. Eleverna som avlägsnades diskuterade situationen med ordningsvakten i foajén och återvände sedan för att se andra akten tillsammans med resten av publiken.
I detta avbrott tog den skådespelare som påverkades mest av störningen initiativet, medan ordningsvakten och ljusmästaren skötte sina roller. Teaterns publikarbetare diskuterade händelsen omedelbart efter föreställningen med teaterchefen, producenten och arrangörerna och skickade genast ett omfattande meddelande om händelsen till hela arbetsgruppen. Diskussionen om situationen fortsatte de följande veckorna med möten i olika sammansättningar.
Avbrott som en inlärningssituation
Gemensamt för de föreställningar som avbrutits på grund av störningar är att responsen på avbrottet varit positiv. Det har inte kommit klagomål på att avbrottet förstörde upplevelsen – tvärtom har ingripandet förbättrat stämningen och upplevelsen för resten av publiken. Även de elever som tillfälligt avlägsnats har fått en viktig lärdom om vad som inte är lämpligt beteende under ett konstbesök.
Att en skådespelare bryter sin roll och avbryter en föreställning kan vara överraskande både för ungdomarna och de vuxna som är med dem. För den som är ovan vid liveteater kan det kännas främmande: det här var ju ingen tv-sändning. Avbrott är inget man kan kräva av skådespelaren på scen, då det kan vara utmanande att både lämna och återvända till rollen. Men i situationer där skådespelaren själv vill avbryta kan det ha stor effekt.
En föreställning eller guidning behöver inte fortsätta oavsett störning eller fullföljas till varje pris. Konsttestarna-besök är undervisningssituationer och ett avbrott stöder inlärningen när det är nödvändigt.
Principerna för tryggare rum har fått en tydligare roll i höst, till exempel i introduktionerna innan konstbesöken. Detta arbete fortsätter med delade erfarenheter och kunskap. Under denna säsong producerar vi även skriftligt material och webbinarier för att stödja konstaktörer och lärare i deras arbete.
Text: Marianna Penttilä, Hanna Botkin ja Tampereen Teatteris publikansvarig Neili Koivuniemi