taidetestaajat-vierailusta ikimuistoiseksi luokkaretkeksi

Joensuun Steinerkoulun oppilaat tekivät Taidetestaajat-vierailun Helsinkiin tammikuussa. Kun matkatoimiston välittämä varausvahvistus päiväreissusta Helsinkiin kilahti oman Taidetestaajat-koordinaattorin lähettämänä sähköpostiin, syntyi luokan opettaja Sari Koskiselle ajatus: kun kerran lähdetään Pohjois-Karjalasta Helsinkiin saakka, voisiko matkaan yhdistää luokkaretken yöpymisineen?

Oppilaat innostuivat luokkaretkiajatuksesta nopeasti, ja menolippujen vaihtaminen edeltävälle päivälle sujui helposti. Kun toiveen reissun muuttamisesta luokkaretkeksi kertoo mahdollisimman pian varausvahvistuksen saavuttua, voidaan yleensä rakentaa koulun toiveiden mukainen kokonaisuus.

”Helsingin-vierailun muuttamista luokkaretkeksi kannattaa ehdottomasti harkita”, rohkaisee Sari. ”Etenkin pidemmästä matkasta reissuun lähdettäessä puolet suunnittelutyöstä on jo tehty, kun matkat on varattu Taidetestaajien puolesta. Kynnys retkelle lähtemisestä katoaa, kun ajankohta on valittu ja osa retken sisällöstäkin on suunniteltuna.”

OPPILAAT MUKAAN RETKEN SUUNNITTELUUN ALUSTA ALKAEN

Luokkaretkeä suunniteltiin yhteistyössä oppilaiden kanssa heti alusta alkaen, mutta toki opettajallakin on hieman sananvaltaa retken sisältöön. Junamatkan aikana oli hyvä tehdä ennakkovalmisteluja tiedossa oleville vierailuille eduskuntaan ja Tanssiteatteri Hurjaruuthin Talvisirkus Ilo -esitykseen. 

Helsinkiin saavuttiin taidevierailua edeltävänä päivänä, jolloin vierailtiin porukalla eduskunnassa. Opastettu kierros eduskuntatalossa ja monen entuudestaan tutun poliitikon näkeminen jäivät vahvasti nuorten mieliin. Nuoret saivat oppia muun muassa siitä, kuinka päätöksiä eduskunnassa tehdään ja miten vaikkapa lakeja valmistellaan. Vierailun kruunasi tapaaminen kansanedustaja ja ministeri Krista Mikkosen kanssa. 

Nuorille tärkeää oli myös oma aika ja mahdollisuus kierrellä kaupungissa haluamaansa tahtiin, joten myös sille varattiin aikaa. Monille myös yhteinen ruokailu uudessa kaupungissa on yksi mieleenpainuvimmista elämyksistä reissun päällä. Joensuun Steinerkoulun oppilaat äänestivätkin toisen päivän ruokailupaikaksi sushiravintolan, toisena päivänä jokainen kävi syömässä siellä missä itse halusi.

UUSIA KOKEMUKSIA JA IKIMUISTOISIA ELÄMYKSIÄ

Monia luokkaretken tekemisessä Helsinkiin mietityttävät kustannukset. Taidetestaajien kautta saatujen junalippujen arvo tälle koululuokalle oli lähes 800 euroa. Lisäksi retkipakettiin kuuluivat HSL-liput yhdelle päivälle sekä tietysti pääsyliput Tanssiteatteri Hurjaruuthin sirkusesitykseen. Koululle jäi itse huolehdittavaksi majoitus sekä ruokailut, joista niistäkin selvittiin hyvällä suunnittelulla melko edullisesti; hostelliyö koko porukalle kustansi muutamia satasia, aamiaistarpeet haettiin yhdessä lähikaupasta. Oppilaat osallistuivat retkikassan keräämiseen järjestämällä koulussa esimerkiksi järjestämällä diskcon.

Matka Helsinkiin antaa mahdollisuuden kokea jotain sellaista, mitä ei omilla leveyksillä olisi välttämättä mahdollista kokea. Tanssiteatteri Hurjaruuthin Talvisirkus Ilo -esitys osui ja upposi paitsi kaseihin, myös opettajiin.
”Oli ihan mieletön esitys! Yleisö aivan liimautui penkkiin ja kaikki jaksoivat katsoa esityksen alusta loppuun. Visuaaliset lavasteet ja upeat temput vetosivat nuoriin. Myös esityspaikkana toiminut Tanssin talo oli hieno paikka tutustua”, kertoo Sari Koskinen.

Junamatkailu oli monelle jo entuudestaan tuttua, mutta raitiovaunulla matkustaminen oli useille oppilaillesta uusi kokemus. Helsingin julkinen liikenne tuli kuitenkin nopeasti tutuksi, ja rohkeasti nuoret suuntasivat hostellissa vietetyn yön jälkeen raitiovaunuilla Starbucksiin aamukahvin hakuun. 

Koulun ulkopuolisissa ympäristöissä myös oppilaista paljastuu uusia piirteitä ja luokka pääsee ryhmäytymään uudella tavalla. Retket luokkakavereiden kanssa jäävät usein vahvoina mieleen ja niitä muistellaan vielä vuosienkin jälkeen.

NAPPAA TALTEEN SARIN VINKIT LUOKKARETKEÄ SUUNNITTELEVALLE

  1. Innostu itsekin!
  1. Ota oppilaat mukaan suunnitteluun
  1. Muista leirikoulusopimus

Jutun kirjoitti koordinaattori Laura Pitkänen ja kuvat otti opettaja Sari Koskinen.