fbpx

Kahdeksasluokkalaisten paluu taiteen äärelle

Taidetestaajat-toiminnan viides lukukausi käynnistyi eilen 21.9., kun torniolaisen Putaan koulun kahdeksasluokkalaiset saapuivat vierailulle Aineen taidemuseoon Tornion länsirannalle. Korona vaikeuttaa taidevierailujen toteuttamista edelleen, mutta tavoitteena on järjestää mahdollisimman moni taide- ja kulttuurielämys paikan päällä.

Putaan koulun 8A- ja 8B-luokkalaisilla oli eilen normaalin koulupäivän sijaan ohjelmassa Aineen taidemuseon kokoelmista koottu fiktiivinen rikostarina ENNEN YÖTÄ – Tornio Noir, jonka näyttämönä toimii 300-vuotisjuhliaan viettävä Tornio vuonna 1921. Taiteellisen dekkarikierroksen jälkeen nuoret piirsivät aiheesta kolmen stripin sarjakuvan museon järjestämässä työpajassa.

Putaan koululaisten vierailut Aineen taidemuseolle aloittivat Taidetestaajien viidennen toimintakauden. Suurin osa muista alkusyksyn Taidetestaajat-vierailuista on kokoontumisrajoitusten takia jouduttu siirtämään. Toiminta käynnistyy nyt vaiheittain ja koronaturvallisesti seuraten yhteiskunnan muuta aukeamista.

Lukuvuoden 2021–2022 toimintaan on ilmoittautunut mukaan ennätysmäärä taidetestaajia, lähes 68 000 nuorta opettajineen. Nyt niin taidelaitoksissa kuin kouluissakin odotetaan rajoitusten purkautumista, jotta vierailut saataisiin toteutettua suunnitellusti.

Sukupolvi, joka jäi ilman?
”Koronapandemia on aiheuttanut ja aiheuttaa edelleen meille paljon hankaluuksia. Onneksi nyt näyttää siltä, että kulttuuritapahtumat saadaan jälleen auki. Kun nuoretkin saadaan rokotettua, voidaan Taidetestaajat-toimintaa järjestää laajamittaisemmin, toki vaadittavat turvajärjestelyt huomioiden. Koordinaatiotiimi tekee kaikkensa, jotta kaikki Suomen kahdeksasluokkalaiset saisivat mahdollisuuden kokea korkealaatuisia taide-elämyksiä”, toteaa Taidetestaajat-toiminnan päällikkö Joonas Keskinen Suomen lastenkulttuurikeskusten liitosta.

Koulupäivän aikana toteutettavilla taidevierailuilla on suuri tasa-arvoistava merkitys, sillä nuorten mahdollisuudet osallistua kulttuuritoimintaan ovat muutoin hyvin pitkälle sidoksissa perheen koulutus- ja tulotasoon.
”Taidetestauksen keskeinen ajatus on, että kaikki pääsevät mukaan. Pandemian aikana se ei ole onnistunut, kun sekä taidelaitokset että koulut ovat olleet vaihtelevien rajoitusten kohteena. Koulujen jälleen lähes sataprosenttinen ilmoittautuminen velvoittaa meitä järjestämään niin toimivat ja korkeatasoiset elämykset kuin näissä oloissa on mahdollista”, pohtii Suomen Kulttuurirahaston yliasiamies Antti Arjava.

Tärkeä siirtymäriitti
Kahdeksasluokkalaiset ovat toki monin tavoin vielä lapsia, mutta kulttuurin ja yleisötyön kohderyhmänä yläkouluikäiset poikkeavat leikki- ja alakouluikäisistä huomattavasti. Kahdeksasluokkalaisille suunnattu Taidetestaajat-toiminta tavoittaa koko ikäryhmän toimien eräänlaisena siirtymäriittinä lastenkulttuurista nuorten ja aikuisten ohjelmistojen pariin.

”Nuoria ei ole perinteisesti otettu huomioon kovin ahkerasti kulttuurin kohderyhmänä. Kahdeksasluokkalaisia eivät kiinnosta lapsille suunnatut taidesisällöt, mutta eivät 14-vuotiaat ole vielä aikuisiakaan. Taidetestaajat-toiminnan myötä myös taidelaitoksilla on mahdollisuus kehittää nuorille suunnattua ohjelmistotarjontaansa”, toteaa Svenska kulturfondenin toimitusjohtaja Sören Lillkung.

Myös opettajalla on nuoren taidekokemuksen onnistumisessa tärkeä rooli. Taidetestaajien vierailuihin liittyy aina taidelaitosten suunnittelemaa etko- ja jatkotyöskentelyä, jonka opettaja toteuttaa nuorten kanssa koululla. Taiteen kokeminen helpottuu, kun aihe on etukäteen tuttu, ja jatkot auttavat käsittelemään vierailulla heränneitä ajatuksia ja tunteita. Opettajan apua kaivataan myös käytännön asioissa, kuten teatterietiketissä, joka ei ole useimmille 14-vuotiaille vielä tuttu.