Miten taidetestaajien vierailukohteet valitaan?
12.11.2025

Taidetestaajat-kulttuurikasvatusohjelman vierailukohteista järjestetään joka vuosi avoin, valtakunnallinen ohjelmahaku, jossa kaikki taidetoimijat, niin isot kansalliset ja kunnalliset taidelaitokset kuin pienet vapaan kentän toimijat, voivat hakea mukaan ohjelmaan.
Taidetoimijat valitsevat siis jo etukäteen, millä kokonaisuudella tai kokonaisuuksilla he haluavat päästä ohjelmaan mukaan seuraavana lukuvuonna. Haussa valittavana olevat taidelajit ovat teatteri, tanssi, musiikki, kuvataide, valokuva, sirkus, elokuva sekä monitaide.
Ohjelmahakemuksessa taidetoimija esittelee taideteoksen ja siihen liittyvän suunnitelman taidevierailuihin sisältyvästä yleisötyöstä. Taidetoimijat ilmoittavat myös rajat, jotka heillä osallistumiseen liittyen on. Nämä voivat liittyä esimerkiksi vierailijoiden minimi- ja maksimimääriin, esteellisyyteen ja aikatauluihin.
Tämän vuoden ohjelmahaku on juuri nyt käynnissä Suomen Kulttuurirahaston sähköisessä hakujärjestelmässä. Haku päättyy 19.11.2025 klo 16.
Aiheeseen liittyvät artikkelit
Taidetestaajat-ohjelmahaku lukuvuodelle 2026–27
Mukana yli 700 oppilaan raati
Kun hakuaika on päättynyt, alkaa ohjelmahakemusten läpikäynti. Ohjelmahakemuksia käsitellään ja pisteytetään samaan aikaan sekä Taidetestaajat-tiimin sisällä että useissa Suomen kouluissa, sillä valintaprosessiin osallistetaan myös opettajia ja oppilaita. Tänä vuonna yli 700 oppilaan oppilasraati ja 67 opettajan opettajaraati ovat mukana pisteyttämässä hakemuksia Taidetestaajat-tiimin työn tukena.
Koulut näkevät hakemuksista vain anonyymit esittelyt, jotta oppilaat ja opettajat voivat helpommin pisteyttää teokset sisällöllisin perustein. Raadit pisteyttävät hakemustiivistelmät kiinnostavuuden mukaan ja perustelevat pisteensä lyhyesti. Kouluissa raatien muodostuminen vaihtelee: Joskus mukana on esimerkiksi seitsemänsiä, kahdeksansia tai yhdeksänsiä luokkia, jotka käyttävät raatityöhön vaikkapa äidinkielen tunnin. Joissain kouluissa tehtävä annetaan esimerkiksi oppilaskunnan hallitukselle. Opettajat tekevät työn yleensä itsenäisesti.
Oppilas- ja opettajaraateihin pääsevät mukaan kaikki halukkaat koulut. Hakuaika oli tämän vuoden osalta lokakuussa.
Valintapalapeli
Taidetestaajat-koordinaattorit käsittelevät saapuneet hakemukset pareittain tai pienryhmissä samaan aikaan kuin koulujen raatityöskentely on käynnissä. Taide-elämysten sisältö, taiteellinen korkeatasoisuus ja sopivuus ikäryhmälle ovat merkittäviä valintakriteereitä, ja merkitystä on myös yleisötyön kuvauksella ja pedagogisella perustelulla: pelkkä “tuotamme esitykseen sopivat etkot ja jatkot” ei kelpaa, vaan yleisötyötä tulee kuvata kattavasti.
Taidetestaajat-tiimin täytyy kuitenkin huomioida valintaesitystä tehdessään muitakin asioita, kuten maakuntakohtainen tarjonta suhteessa maakunnan kasien määrään, eri taiteenlajien jakautuminen hakemuksissa, suomen- ja ruotsinkielisten kohteiden ja oppilaiden määrä sekä valtakunnallisille vierailuille (esim. muualta Helsinkiin pääasiassa kansallisiin taidelaitoksiin matkaavat ryhmät) ilmoittautuneiden koulujen määrä.
Tässä kohtaa valintaprosessia huomioidaan myös alueelliset tarpeet ja erityispiirteet. Esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaalle tarvitaan vähintään yksi elämyskokonaisuus, joka soveltuu myös vanhoillislestadiolaisille. Kahden vierailun koordinointi vaihtelevilla vierailumalleilla yli 65 000 osallistujalle on siis melkoinen palapeli.
Jos taidetoimija on jo aikaisemmin ollut mukana Taidetestaajat-kohteena, käsittelyssä otetaan huomioon myös aikaisemmat kokemukset yhteistyöstä hakevan organisaation kanssa sekä kahdeksasluokkalaisten antamat arviot taidetoimijan aikaisemmin tarjoamista elämyksistä.
Oppilas- ja opettajaraatien lopetettua työnsä myös raatien näkemykset otetaan lukuun ennen kuin koordinaatiotiimi tekee valinnoista lopullisen esityksen ohjausryhmälle. Oppilas- ja opettajaraadeilla on aidosti iso mahdollisuus vaikuttaa valittaviin elämyksiin, kunhan käytännön sanelemat kriteerit täyttyvät.
Lopullisen päätöksen ohjelmavalinnoista tekee koordinaatiotiimin esityksen jälkeen Taidetestaajat-ohjausryhmä, johon kuuluu edustajia Suomen Kulttuurirahastosta, Svenska kulturfondenista sekä Suomen lastenkulttuuriliitosta. Päätös tehdään heti alkuvuodesta, nyt käynnissä olevan ohjelmahaun osalta tammikuussa 2026.
Tavanomainen ei riitä
Taidetestaajien tarkoitus on tarjota koululaisille ikimuistoinen taide-elämys, joka voi olla kimmoke elinikäiseen kulttuurista nauttimiseen. Tavallinen museokierros, konsertti tai näytelmä ei riitä, vaan vierailukohteilta odotetaan aina jotain ekstraa. Pedagogisen osuuden eli etkojen tulisi valmistaa nuorta taidekokemukseen ja jatkojen tarjota työkaluja kokemuksen käsittelyyn sekä perustellun mielipiteen muodostamiseen siitä.
Taiteen maailma on melko vieras isolle osalle yläkoululaisia sekä näiden opettajia. Etko- ja jatkosisältöjen tulisi siis olla sopivan tasoisia ensikertalaisille ja huomioida opettajan rooli kasvatuksen, ei taidesisältöjen asiantuntijana.
Vierailukohteiden valinnoissa painotetaan siis sekä taiteellista laatua että innovatiivista, ikäryhmälle soveltuvaa yleisötyötä. Katsomme eduksi myös sen, mikäli nuoria ja opettajia osallistetaan elämyksen suunnitteluun tai jopa sen taiteelliseen luomisprosessiin.
Miksei luokka saa itse valita, minne menee?
Taidetestaukseen ovat toiminnan alusta lähtien osallistuneet lähes kaikki Suomen kahdeksannet luokat, siis noin 3500 luokkaa ja yli 65 000 henkeä lukuvuosittain. Heille kaikille tarjotaan kaksi vierailua. Suurimmassa osassa Suomea tarjontaa on rajallinen määrä. Myös kuljetuskapasiteetti on rajallinen, ja usein bussit, junat ja lennot uhkaavat loppua kesken.
Jotta takaamme kaikille varmasti yhdenvertaisesti kaksi korkealaatuista taidevierailua, on järjestelyt tehtävä hyvin tarkasti ja tasa-arvoisesti. Tässä tilanteessa keskitetty koordinointi on ainoa mahdollinen toimintatapa.
Taidetestauksella on merkittävä kasvatuksellinen tehtävä nuorten kokemuspiirin ja taiteen tuntemisen laajentamisessa. Haluamme tarjota myös uusia kokemuksia, joihin nuoret tai opettajatkaan eivät osaisi hakeutua ilman taidetestausta. Taidetestaajat-tuotantotiimi kuratoi sisältöä ja tarjoaa mukana oleville taidetoimijoille koulutusta ja materiaaleja.
Tavoitteenamme on toki, että kaikki toteutettavat vierailukokonaisuudet olisivat huippuja ja sekä oppilaat että opettajat palaisivat vierailuilta koululle vaikuttuneina ja uutta oivaltaneina. Aina tässä ei onnistuta, mutta taiteeseen ja taidetestaukseen kuuluu osaltaan myös riskinotto ja kokeileminen. Pelkästään helppoja ja turvallisia valintoja tekemällä ei maksimoida mahdollisuutta oppia uutta.