Publikarbete och konstaktörernas verksamhetsprocesser i Konsttestarna
Så här går det till! – konstaktörernas verksamhetsguide
I KORTHET
1. Konstaktörernas programansökan
Ansökan är öppen årligen i november i Suomen Kulttuurirahastos elektroniska ansökningssystem. I ansökan ansöker man om innehåll för följande läsår (tex ansöks i november 2025 till läsåret 2026-2027). Besluten om de valda programmen görs i januari.
2. Kontraktprocessen
- Konsttestarkoordinatorn meddelar konstaktören en uppskattning över antalet inträdesbiljetter som köps av dem
- Konstaktören fastställer besökstiderna och skapar preliminära besöksbeskrivningar i Konsttestarna-systemet
- Konstaktören går tillsammans med koordinatorn igenom det planerade publikarbetet och gör eventuella förändringarna
3. Konsttestarkoordinatorerna bokar besöken och resorna för klasserna
4. Konstaktören matar in för- och efterarbetsmaterialet i Konsttestarna-systemet senast 1,5 månader före första besöket.
5. Konstaktören skriver ett välkomstbrev och då koordinatorn godkänt brevet skickar konstaktören välkomstbrevet till skolorna ca 2 veckor före besöket.
6. Besöket
- När ungdomarna anländer till besöket önskar personalen dem välkomna och besökets praktiska saker repeteras tillsammans med ungdomarna
- När besöket avslutas tar personalen avsked av ungdomarna och påminner dem om att recensera upplevelsen
7. Konstaktören skickar ett tackbrev till skolorna senast 2 veckor efter besöket
8. Reflektion
- Konstaktören bekantar sig med ungdomarnas recensioner
- Går tillsammans med koordinatorn igenom vad som lyckades och ifall det finns något som kunde vidareutvecklas
- Konstaktörens publikarbetare, konstnärer samt andra som deltagit i arbetsgruppen ger oss respons om vårt samarbete
- Konstaktören fakturerar inträdesbiljetterna efter att antalet kontrollerats med koordinatorn
Kollegial observatorion av konstaktörer

MERA UTFÖRLIGT
FÖRARBETE
Bland konsttestarna finns ungdomar som har länge haft konst som hobby, samt lärare som är rutinerade konstbesökare och som vill satsa på att besöket blir lyckat. Dock är konstens värld rätt okänt för största delen av högstadieeleverna, och en del av åttorna har aldrig tidigare besökt muséer eller gått på teater. Medföljande lärare kan också vara noviser i konstens värld och kan känna sig obekväma under konstbesöket. Konstbesöket och resan dit kan göra både elever och lärare nervösa. Speciellt under de nationella besöken kan resorna var mycket långa och Konsttestarna vara redan trötta då de når besöksmålet. Den här bredden borde beaktas då för- och efterarbetsmaterialet planeras och då man möter grupperna på besöket. Målet är att alla får en trygg och givande konstupplevelse. Jo noggrannare man vet på förhand vart man är på väg desto säkrare och lugnare känner sig besökaren.

Förarbetsmaterialet är en viktig del av konstupplevelsens publikarbete. Med hjälp av förarbetsmaterialet blir ungdomarna medvetna om hur man beter sig under besöken och vad just denna konstupplevelse handlar om. Förhandsarbetet kan göras på plats under ledning av konstaktörens publikarbetare eller de kan göras i skolan under ledning av publikarbetaren eller läraren. Förarbetet kan också vara en video eller ett Teams-möte med klasserna före besöket.
Ifall tanken är att lärarna tar hand om förhandsmaterialet är det viktigt att uppgifterna är klara, kortfattade samt lätta att förverkliga. Tiden man har i skolan för att gå igenom förhandsmaterialet varierar stort, från en kvart till en hel lektion. Därför är det bra att dela upp förhandsuppgifterna i en grundnivå samt en djupare nivå.
Omtyckta förarbetsuppgifter har till exempel varit
- videor som presenterar konstaktören, rundturer i kulisserna
- aktiverande uppgifter som är lämpliga för åldersgruppen, t.ex. frågesporter, fotograferingsuppgifter eller andra bildkonstnärliga uppgifter och korta skrivuppgifter
Alla typer av “fundera på”-uppgifter anses utmanande och fungerar inte som förhandsuppgifter.
Grundnivåns förarbete
Grundnivåns förarbete tar maximalt 15 minuter att göra och till det hör besöksetiketten samt en kort presentation om helheten. I grundnivån lönar det sig inte att gå djupare in på föreställningens teman eller filosofi. Förhandspaketet kan även vara en skriftlig eller visuell anvisning eller video. Om de praktiska sakerna kan ni även berätta om i välkomstbrevet.
I Konsttestarna-systemet finns det färdigt för alla skolor en allmän besöksetikett för Konsttestarna samt videon nedan. Därtill rekommenderar vi att ni fyller på med era egna regler/förhållningssätt, speciellt ifall ni är ett nationellt besöksmål.
Från besöksetiketten får du redan på
- Besöksmålet: vart skall man komma, hur ser det ut där, var finns toaletterna, finns det en paus, hur länge tar besöket och vad händer när.
- regler för beteendet.
Från presentationen av helheten framkommer
- föreställningens/utställningen namn och vad den berättar om, vilken konstart den representerar och vad som är typiskt för just denna konstart. (Till exempel “Inom dansen berättar man en historia via rörelsen och musiken.”) Inom scenkonst är det också bra att berätta ifall föreställningen inte har intrig eller ifall den inte framskrider kronologiskt..
- tips för vad man bör se på.
Fördjupande förarbete
I det fördjupande förarbetet kan man till exempel öppna upp de teman som behandlas i konstverket, samt den konstnärliga processen och arbetsgruppen bakom verket. Klara, funktionella och spelaktiga uppgifter fungera bra som förhandsuppgifter. Eller kunde ungdomarna vara med i planeringen och skapandet av upplevelsen eller publikarbetet? Kan ungdomarna kanske göra en egen konstnärlig skapelse som en del av förarbetet, som sedan skulle bli en del av i konstupplevelsen?
EFTERARBETE
Efterarbetets syfte är att ge ungdomarna verktyg för att bearbeta upplevelsen och för att kunna skapa en egen motiverad åsikt om det upplevda. Till efterarbetet hör även att ge en recension. Efterarbetet fungerar bäst då det görs i samband med besöket med konstaktören, men de kan också göras senare i skolan. Till exempel konstnärsträffar och kuliss rundturer är omtyckta efterarbeten. Om temat för upplevelsen är svår lönar det sig att reservera tid för diskussion och genomgång av temat. Ansvaret för bearbetning av svåra teman kan inte helt föras över på lärarna, helheten ska planeras så att ungdomarna får redan under besöket hjälp med att bearbeta de frågor och känslor som upplevelsen kan ha väckt.
I skolorna upplevs reflektionsuppgifter som svåra och ingen fungerande efterarbetsmaterial.

Exempel på lyckade för- och efterarbetshelheter
Wasa Teater – introduktionsfilmen till pjäsen. Filmen är kort och informativ och enkel att ta till sig.
Museet för nutidskonst Kiasma – Kiasmas materialpaket har sammanställt all relevant information som skolorna behöver veta inför sitt besök, samt museets för- och efterarbete i ett och samma paket.
Finländska barockorkestern – för- och efterarbeten
Den här pdf-filen är lättläst och lagom kompakt. Där berättas det tydligt vilken av uppgifterna, som hittas bakom länkarna, åtminstone bör göras före besöket.
Kolla även de finskspråkiga exemplen på våra sidor för mer inspiration!
BREV TILL SKOLORNA
Låt er egen koordinator kolla både välkomstbrevet och tackbrevet förrän ni skickar dem till skolorna. Breven ska också bra att ladda upp i Konsttestarna-systemet.
Välkomstbrev
Konstaktörerna skickar ett välkomstbrev till skolorna ungefär två veckor före besöket. När besöket infaller på veckan efter skolloven ska brevet skickas i god tid före lovet. Detta är mycket viktigt då Konsttestarna inte skickar någon skild påminnelse till lärarna om att besöket närmar sig. I brevet berättar ni om de praktiska sakerna kring besöket. Lärarnas och skolornas kontaktpersoners e-postadresser hittas i Konsttestarna-systemet på konstaktörens egna sidor, vid “ladda ned klassens uppgifter” bredvid den aktuella upplevelsen. Berätta om följande i brevet:
- En kort och entusiastisk beskrivning om konstaktören och konstinnehållet
- Om ert konstinnehåll innehåller starka ljud eller blinkande ljus, vänligen informera om detta förutom i välkomstbrevet även i beskrivningen av ert verk.
- Praktiska arrangemang gällande gruppens ankomst och vistelse hos konstaktören, samt hur ansvaret uppdelas mellan lärarna och organisationens personal. (Planera i förväg hur ni går tillväga vid eventuella störningar och berätta om dessa åtgärder i välkomstbrevet till skolorna. Det är bra att läraren är medveten om att hen har ansvaret för sin egen klass, medan konstaktören ansvarar för innehållsproduktionen för klassen.)
- Var toaletterna och garderoben finns (finns det garderobservice eller skåp med lås) och en påminnelse om att det inte är lämpligt att besöka toaletten under upplevelsen, annat än vid absolut nödvändighet
- Kan man äta sin medhavda matsäck hos er och i så fall var? Andra möjliga arrangemang gällande lunch eller servering under mellanakten?
- Biljettarrangemangen (t.ex. skickar ni biljetterna till skolorna i förväg, eller fungerar klassens platskarta som deras gemensamma entrébiljett eller räcker det med att läraren meddelar på plats att klassen kommit?)
- Påminn lärarna om att göra förarbetsuppgifterna före konstbesöket
- Meddela lärarna ifall eleverna behöver ha med sig sina telefoner på besöket, eller direkt efter besöket (för att t.ex. recensera upplevelsen). Annars kan lärarna säga åt eleverna att lämna telefonerna i bussen/garderoben före besöket. (Be lärarna att ta printa ut utvärderingskoderna för eleverna om ni vill att ungdomarna gör utvärderingarna hos er direkt efter upplevelsen)
- Påminn lärarna om efterarbetet samt om att recensera upplevelsen i vår utvärderingsapplikation. För recensionerna bör läraren printa ut koderna från Konsttestarna-systemet och påminna eleverna om vikten av att motivera sina åsikter, samt gå igenom tillsammans med dem vad som är god praxis för att ge respons och kritik.
- Anvisningar för hur eleverna och skolorna kan tagga Konsttestarna och konstaktören i sina inlägg på sociala medier (@taidetestaajat #taidetestaajat #konsttestarna)
- Ett telefonnummer som lärarna kan ringa till vid behov (t.ex. om de skulle bli försenade från sitt besök)
- Bifoga till brevet en platskarta över klassens sittplatser, så att lärarna kan i förväg planera hur eleverna ska placeras i publiken och vem som sitter bredvid vem.
Tackbrev
Konstaktörerna skickar ett tackbrev till skolorna antingen direkt efter besöket, eller senast två veckor efter besöket. Tackbrevet ska innehålla följande:
- Till tackbrevet kan ni bifoga följande utvärderingsplansch.
- Tacka för besöket
- Påminn om recensionerna som ska göras i Konsttestarnas utvärderingsapplikation på adressen taidetestaajat.fi/testaa.
- Önskvärt är att skolorna går igenom tillsammans med eleverna vad som är god praxis för att ge respons och vad som är saklig kritik, samt understryker vikten av att motivera sina åsikter.
- Meddela att ni verkligen läser ungdomarnas recensioner (ni kan t.ex. plocka med några av recensionerna ni fått i tackbrevet)
- Till tackbrevet kan ni bifoga följande utvärderingsplansch.
Tackbrevet är en fin möjlighet att berätta om annan verksamhet som passar ungdomar: evenemang, föreställningar, hobbygrupper osv. som är riktade åt ungdomar.
BESÖKET
Ta emot Konsttestarna och önska dem välkomna. Under större evenemang är det bra att repetera anvisningarna för besöket från scenen genom att hålla en kort introduktion just innan föreställningen. Ju tydligare besökets regler har förmedlats i förväg i välkomstbrevet, förarbetets etikett-del, samt när ni möter grupperna, desto bättre kommer besöket att löpa.
I introduktionen:
- Gå igenom principerna för tryggare rum. Alla ska känna sig trygga under ett Konsttestarna-besök. All form av mobbning, trakasserier och diskriminering är förbjuden, både gentemot andra deltagare och gentemot konstnärerna.
- Gå igenom besökets tidsschema och ge instruktioner om mobilanvändning.
Avslutning av besöket:
Se till att besöket har ett tydligt avslut. Efter upplevelsen önska ungdomarna en bra hemresa och påminn dem om utvärderingen. Entusiasmen för att göra utvärderingen ökar betydligt om ni berättar för ungdomarna att ni är genuint intresserade av att höra deras feedback. Det tar endast några minuter att göra utvärderingen, så man kan göra utvärderingen redan hos konstaktören före klassernas hemfärd (förutsatt att läraren har skrivit ut utvärderingskoderna och inte konfiskerat mobilerna).

Tänk också på:
- Hur ni kunde öka ungdomarnas känsla av delaktighet under besöket? Kunde man lägga till några aktiverande eller växelverkande element i besöket? Kunde man efter guidningen eller föreställningen ordna en workshop där ungdomarna kunde själva få testa och göra? I konstmuseer är det bra att komma ihåg att ungdomarna ofta önskar att ha tid för att själva också titta omkring i museet.
- Som trött och hungrig känns inte ens den bästa upplevelsen trevlig. Speciellt för oerfarna besökare påverkar de fysiska behovens uppfyllelse direkt hur motiverad och emottagande man är för en upplevelse (Pääjoki, 2021). I Pääjokis forskning berörande Konsttestarna noterades att hos de konstaktörer, var besökarna hade möjlighet att köpa mat och dryck förmånligt, var både lärare och elever mer positivt inställda till besöket. Om det inte under besöket erbjuds möjlighet till att köpa mat och dryck är det bra att meddela skolorna om detta i välkomstbrevet. Meddela då gärna om det är möjligt att äta en medhavd matsäck hos er och i så fall var hos er man kan äta matsäcken.
- Vänligen notera att det i Konsttestarna även finns ungdomar med särskilda behov, såsom kognitiva svårigheter eller utvecklingsförseningar. Många har stor nytta av användningen av lätt språk. En del ungdomar kan ha med sig en stödperson eller en teckenspråks- och/eller syntolk. Var förberedda på att de troligen vill bekanta sig med upplevelsens innehåll i förväg. Ifall det behövs en tolk är det Konsttestarna-koordinatorn som beställer tolken.
- Vissa ungdomar besöker konstupplevelserna för första gången och vet kanske inte alltid hur de ska bete sig. Att förbereda sig för eventuella störningar är klokt för alla parter. Det är viktigt att hela arbetsgruppen har en gemensam förståelse för hur olämpligt beteende definieras, vad olämpligt beteende under ett besök leder till och hur det hanteras: när en föreställning eller guidning ska avbrytas, vem som avbryter den, vem som förklarar orsaken till avbrottet och hur man leder ut de som eventuellt behöver lämna lokalen. En tydlig handlingsplan bidrar inte bara till att skapa en bättre arbetsmiljö för konstnärer och övrig personal, utan även till arbetsron för åttor som är där i skolarbete. Ytterligare info om situationer finns i en inspelning från ett webbinarium för konstaktörer från januari 2024. Webbinariet är på finska.

Uppmärksammandet av ungdomarnas utvärderingar
Efter konstbesöket utvärderar ungdomarna sin upplevelse i en utvärderingsapplikation som är utvecklat för just dem. Utvärderingarna blir synliga på Konsttestarnas hemsidor med några dagars fördröjning. Vi publicerar inte kränkande eller mobbande recensioner. Utvärderingsappen har flervalsfrågor och en öppen fråga: Vad tyckte du om konstbesöket? Vad var bra med den eller vad tycker du bör förbättras och varför? Ordet är fritt!
Ni kan testa utvärderingsappen här: Utvärderingsappen. Utvärderingar som angetts med testkoden OPE123 sparas inte.
För ungdomarna är det viktigt att deras åsikter ses som värdefulla och att de recesioner som de gett faktiskt spelar en roll. Gå igenom responsen ni fått av ungdomarna och fundera på om ni kan lära er något av den, eller om ni kunde utveckla er verksamhet utifrån recensionerna ni fått. Ta också i beaktande ungdomarnas spontana respons under besöket. Hurdan atmosfär var det under besöket? Vad berodde det på? Konsttestarna-teamet läser också utvärderingarna och tilldelar månatligen ut priset ”Månadens kommentar” till den klass som har den bästa kommentaren.
Det är bra att notera att alla ungdomar inte orkar satsa på att göra recensioner, och ibland är responsen orelevant eller till och med olämplig. Om olämplig feedback förekommer vänligen kontakta er egna koordinator.
Ge oss respons
Vi önskar få respons av er, hur Konsttestarna-besöken lyckades hos er och hur ni upplevde åttorna som publik. Hurdana utvecklingsidéer för verksamheten kom ni på under resans gång och hur lyckades vi i koordineringen och i samarbetet med er? Det tar ca 5-10 min att svara på enkäten. Er respons är viktigt för oss, så att vi kan utveckla Konsttestarnas verksamhet att bättre tjäna även konstaktörerna. Ett varmt tack för era svar!
Responsenkäten från konstaktörerna läsåret 2025-2026 öppnas i september 2025.

Logon och bilder
Logotyperna för Konsttestarna och annat grafiskt material hittar du i vår Dropbox-mapp. Vår bildbank med fotografier hittar du på adressen taidetestaajat.kuvat.fi.
Faktureringsanvisningar för konstaktörerna
Från början 2025 är priserna för inträdesbiljetter följande:
- Konstmuseer, filmer och annan visuell konst 12,60 €/st
- Konserter, teatrar och annan scenkonst 18,90 €/st
- Operor och liknande storsatsningar 25,20 €/st
Kontraktsenligt fakturerar konstaktören för alla inträdesbiljetter efter terminens sista tillställning. Kontrollera biljettmängden med er egen Konsttestarna-koordinator. Fakturan för höstterminen skall vara hos Förbundet för barnkultur i Finland före julafton, och fakturan för vårterminen skall skickas till Förbundet före den 31.7. Betaltiden är 14 dygn.
Ifall förfallodagen skulle infalla mellan midsommar och 31.7 genomförs betalningen först efter höstens skolstart. I detta fall ses inte förflyttningen av betalningsdagen som en försening. Förseningsränta enligt räntelagen.
Räkningsreferens: “Konsttestarna”.
Räkningarna skall skickas till adressen:
Suomen lastenkulttuuriliitto ry
Verkkolaskuosoite/OVT-tunnus: 003727193391
Operaattori Apix Messaging Oy: (003723327487)
Vänligen notera att ifall ni använder något av följande operatörer för att skicka nätfakturor: Danske Bank, Handelsbanken, Paikallisosuuspankit eller Säästöpankit, ska ni använda som vår nätfaktueringsadress av Apix följande: Nätfaktureringsadress: 003723327487 och operatörförteckningen: DABAFIHH
Ifall ni inte kan skicka nätfakturor ber vi er skicka fakturorna till inköpsfakturornas inskanningstjänst. E-postskanningens adress: 003727193391@procountor.apix.fi
Fakturan ska bifogas som en pdf-fil till e-posten. Endast en faktura får bifogas per e-post. Ifall e-posten innehåller andra bilagor utöver fakturan kommer de att läggas till som bilagor till fakturan. Maxstorleken för bilagorna är 2mb. Efter att sändelsen skickats till tjänsten kommer det inom 15min ett meddelande ifall e-posten mottagits eller inte till sändande e-postadressen.
Adressen för skanning av pappersfakturor:
Suomen Lastenkulttuuriliitto ry (Apix skannauspalvelu)
PL 16112
00021 LASKUTUS
För att scanningstjänsten skall kunna rikta er faktura till er, behöver denna faktureringsadress även finnas på själva fakturan, och inte endast på kuvertet. Till denna faktureringsadress skall man inte skicka något annat material än fakturor. Ifall ni har några frågor kring faktureringen kan ni kontakta vår administrativasekreterare Elina Jokinen (@lastenkulttuuri.fi).
Kollegial observation av konstaktörer
Den kollegiala utvärderingen är en del av utvecklingsarbetet inom Konsttestarnas verksamhet. Vi uppmuntrar konstaktörer som deltar i programmet att besöka varandras Konsttestarna-upplevelser och att med positiva ögon utforska den helhet som erbjuds vid varje tillfälle. Syftet med observationen är att lära sig, göra insikter och dela bra, fungerande metoder för att arrangera Konsttestarna -besök.
Konsttestarna erbjuder observatörerna avgiftsfria inträdesbiljetter, men för övriga kostnader ansvarar konstaktörerna som deltar i besöken själva.
Gör så här:
- Titta i denna lista för att se till vilket besök du vill delta för att göra en kollegial utvärdering.
- Kontakta din egen koordinator och be hen kolla om det finns plats för dig till upplevelsen samt boka en biljett åt dig. Från koordinatorn får du också kontaktuppgifter till besöksmålet.
- Kontakta besöksmålet och meddela att du kommer på besök. Be samtidigt att de skickar förhandsmaterialet för besöket till dig.
- Gå igenom instruktionerna för den kollegiala utvärderingen (länken till affischen).
- Svara på frågorna i formuläret i samband med besöket.