Lärarens handbok

Innehållet

1. Uppgifter och roller inom Konsttestarna
2. Konsttestarna-systemet är en kunskapsbank
3. Förberedelser inför konstbesöket
4. Förarbete och efterarbete
5. Konsttestarnas besök
6. Resor
7. Nationella besök
8. Skolbrev för läsåret 2025–26

 1. Uppgifter och roller inom Konsttestarna

Klassens ansvarslärare

  • Varje klass har en utsedd ansvarslärare.
  • Ser klassens konstbesök och klassuppgifter i Konsttestarna-systemet.
  • Ansvarar för de praktiska arrangemangen kring klassens besök samt för kommunikationen.
  • Har ansvar för sin elevgrupp under besöket.
  • Meddelar eventuella ändringar till Konsttestarnas koordinator på info@taidetestaajat.fi.

Skolans kontaktperson

  • Har det övergripande ansvaret för Konsttestarna helheten och den allmänna informationen inom skolan.
  • Påminner ansvarslärarna att kontrollera uppgifterna för sina klasser i Konsttestarna-systemet.
  • Har tillgång i Konsttestarna-systemet till uppgifter om hela skolan och alla klasser.
  • Håller skolans uppgifter (t.ex. adress och rektorns kontaktuppgifter) uppdaterade i systemet och meddelar ändringar till info@taidetestaajat.fi.
  • Anmäler skolans årskurs 7 till följande läsår i november, inklusive smågrupper och specialklasser.
  • Diskuterar valet av besöksmodell för nästa läsår tillsammans med rektorn och lärarna.

Rektor

  • För in Konsttestarnas besök i skolans läsårsplan.
  • Ansvarar för och stöder skolans personal i arbetsfördelningen: medföljande lärare, ändringar i skolskjutsar, måltider och andra åtgärder kring besöken.
  • Ser vid behov till vikariearrangemangen samt eventuella dagtraktament eller annan ersättning för lärare.

Konsttestarnas koordinator

  • Bokar biljetter till besöken.
  • Beställer busstransporterna till besöksmålen.
  • Ansvarar för tåg-, flyg- och båtresor i samarbete med resebyrån.
  • Sköter kommunikationen mellan skolor och konstaktörer.
  • Konsttestarna-teamet utvecklar ständigt verksamheten. Utvecklingsförslag kan skickas till info@taidetestaajat.fi.

Konstaktören

  • Planerar, producerar och genomför ett konstinnehåll som passar målgruppen, inklusive förarbete, konstupplevelse och efterarbete.
  • Tidsplanerar besöken med hänsyn till skolornas önskemål och sin egen arbetskalender.
  • Ansvarar för praktiska arrangemang (biljetter, informationsbrev osv.).

2. Konsttestarna-systemet är en kunskapsbank

I systemet finns information om:

  1. Vart man går och när samt beskrivning av upplevelsen
  2. Reseinformation
  3. För- och efterarbetsmaterial samt välkomstvideon Välkommen att konsttesta
  4. Utvärderingskoder
  5. Extra instruktioner till läraren: t.ex. checklista för besöket samt färdigt meddelandebotten till hemmen
  6. Skol- och klassuppgifter, elevantal och lärarkontakter
  7. Cirkusfilmen Amalgam som distansupplevelse

Inloggning i systemet

  • Man loggar in via taidetestaajat.fi genom att klicka på logga in.
  • Användarnamnet är alltid e-postadressen.
  • Om lösenordet glömts kan en ny länk beställas på inloggningssidan. Kontrollera skräpposten om länken inte kommer.
  • Instruktionsvideo om systemet
  • Vid problem kontakta info@taidetestaajat.fi.

Skol- och klassuppgifter

  • Skolans kontaktperson och ansvarslärare kontrollerar uppgifter, tex elevantal, i början av läsåret. Exakt tidpunkt meddelas per e-post.
  • Uppgifter kan senare uppdateras vid behov via e-post till info@taidetestaajat.fi.
  • Gruppens särskilda behov och önskemål anges vid anmälan i öppna fälten på klassens sida samt vid behov med kryssmarkeringar.
  • Kontaktpersonen kan under året uppdatera ansvarslärares kontaktuppgifter och lägga till nya kontaktpersoner. Borttagning av gamla görs via e-post.
  • Ändringar under läsåret i klassens uppgifter meddelas per e-post senast 30 dagar före besöket.
  • Nya uppgifter om särskilda behov kan meddelas till koordinatorn direkt eller via info@taidetestaajat.fi. Koordinatorernas kontaktuppgifter finns på vår webbplats uppdelade enligt landskap.

3. Förberedelser inför konstbesöket

  • Anteckna Konsttestarna-besöken i skolans läsårsplan – då gäller försäkringarna under resan.
  • Ordna måltider i förväg för besöksdagen.
  • Informera hemmen om kommande besök. En färdig Wilma-mall finns i Konsttestarna-systemet.
  • Kontrollera reseuppgifter i Konsttestarna-systemet. Boka 60 min matpaus hos bussbolaget om klassen behöver det.
  • Notera bussbolagets telefonnummer.
  • Gör eventuella ändringar i skolskjutsar. Besöksdagar är ofta längre än en vanlig skoldag.
  • Om elever med särskilda behov kräver specifik uppmärksamhet kan läraren informera koordinatorn även i detta skede. Detaljerad information och önskemål hjälper konstaktören att ta hand om gruppen på bästa sätt.

Välkomstbrev

  • Välkomstbrevet är ett infobrev som påminner om besöket och innehåller praktisk information om ankomsten till besöket och händelserna under besöket.
  • Konstaktören skickar välkomstbrevet till ansvarslärarens e-post ca två veckor före besöket.
  • Konstaktörens kontaktuppgifter finns i brevet och i Konsttestarna-systemet.

Principer för tryggare rum

  • Alla ska känna sig trygga under ett Konsttestarna-besök. All typ av mobbning, trakasserier och diskriminering är förbjudet baåde mot deltagare och konstnärer.
  • Principer för tryggare rum gäller både för resor, konstupplevelser och utvärderingar av besöken. Oanständiga recensioner modereras bort.

4. Förarbete och efterarbete

Förarbete

  • Uppgifter om för- och efterarbete finns i Konsttestarna-systemet i anslutning till informationen om besöket. Förarbetet kan bestå av material att gå igenom i skolan eller av verkstäder och diskussioner i samband med konstbesöket.
  • Förarbetet orienterar klassen inför konstbesöken. Genom att noggrant förbereda sig inför besöket kan man främja ungas lärande och underlätta mötet med konsten.
  • Inför konsten utmanas och skakas de unga, och de erbjuds nya perspektiv på världen. Förarbetet är en bro till att ta emot konsten.

Efterarbete

  • Efterarbetet kan ha olika former. Det kan till exempel vara ett möte med konstnären, uppgifter att arbeta med i skolan eller aktiviteter som sker direkt efter upplevelsen av verket.
  • Att bearbeta upplevelsen spelar en viktig roll i byggandet av ungas relation till konsten.
  • Eleven kan bearbeta de tankar och olika känslor som väckts under besöket genom att tillsammans med läraren och/eller konstaktören reflektera över konstupplevelsen.
  • Tips för diskussion i skolan ges i LP-affischen.

5. Konsttestarnas besök

  • Lärare och övervakare ansvarar för gruppen som helhet samt om de enskilda eleverna.
  • Elever kan inte lämnas ensamma till en föreställning eller på museiguidens ansvar. Lärare deltar i upplevelsen tillsammans med eleverna.
  • Elever och lärare som deltar i Konsttestarna-programmet, representerar både sin skola och Konsttestarna.
  • Vuxna ansvarar för korrekt uppförande under resan, att man inom kollektivtrafiken beter sig sakligt och att man i charterbussen följer trafikantens instruktioner. Bussen bör vara snygg då resan är slut.
  • Lärare och trafikanten ser tillsammans till att alla är ombord innan avfärd.

Biljetter

  • Vanligen behövs inga fysiska biljetter, skolans och klassens namn räcker då man kommer på konstbesök.
  • Om biljetter behövs informeras detta i Konsttestarna-systemet eller i välkomstbrevet som konstaktören skickat via e-post till ansvarsläraren.
  • I vissa fall gör konstaktören skol- eller klasspecifika platskartor, som skickas till ansvarsläraren eller alternativt finns framme på besöksplatsen. 
  • Sittplatsen kan även bestämmas i ankomstordning. I dessa fall visar organisatören var klassen skall sitta eller till vilka rader läraren skall föra sin klass.

Utvärdering

  • Som en väsentlig del av konsttestning, hör plikten att recensera Konsttestarna- upplevelsen.
  • Utvärderingen av upplevelsen görs på Konsttestarnas recenseringssida.
  • Då man uttrycker sin egen åsikt, kan man delta och påverka.
  • Recenseringen tränar på att forma en egen åsikt.
  • Åsikten påverkas av egna erfarenheter, kunskap, känslor, omgivning och kultur.
  • Att uttrycka sin egen åsikt kan ta tid och reflektion.
  • I recensionen får innehålla konstruktiv kritik, positiva iakttagelser och förbättringsförslag.
  • Recensionen gäller alltid hela besökshelheten och dess konstupplevelse.
  • Recensionen får inte innehålla mobbning, trakasserier eller hot. Vi modererar bort osakliga kommentarer.
  • Ungas utvärderingar fungerar också som feedback till konstaktören och hjälper konstfältet med att utveckla konstinnehåll riktat åt ungdomar.

Så görs utvärderingen

  1. Läraren delar ut utvärderingskoderna som finns i Konsttestarna-systemet (under klassens uppgifter). Om det finns för få koder finns det en knapp ovanför kodlistan för att skapa fler.
  2. Eleven utvärderar konstupplevelsen på sin egen telefon eller dator på adressen konsttestarna.fi/testa.
  3. Utvärderingen görs så snart som möjligt efter besöket, antingen på plats, under hemresan eller på nästa lämpliga lektion.
  4. Bekanta er med utvärderingarna tillsammans med ungdomarna på adressen: konsttestarna.fi Kom ihåg att recensionerna modereras innan de publiceras. Det går alltså inte att genast bekanta sig med recensionerna, utan de publiceras vanligen inom några vardagar.

Testutvärdering för lärare

  • På taidetestaajat.fi/testaa, kod: OPE123.
  • Resultatet sparas inte.

Lärarens feedback om konstbesöket

Läraren kan ge feedback om konstbesöket via detta formulär. Lärarna är experter på de praktiska arrangemangen kring konstbesök under skoldagen. För att utveckla vår verksamhet vill vi gärna höra hur allt gick. Vi går igenom feedbacken i vårt team samt tillsammans med konstaktörerna.

6. Resor

  • Närbesök sker till fots, med cykel, abonnerad buss eller kollektivtrafik (Helsingfors/Tammerfors). Information om resesättet hittar du i Konsttestarna-systemet i samband med besöksinformationen.
  • Resor under 3 km sker i regel till fots eller med cykel.

Abonnerade bussar

  • Bussresorna avgår från skolans gård och återvänder till samma plats. Konsttestarnas koordinator beställer bussresorna. Ändringar ska omedelbart meddelas till Konsttestarnas koordinator på info@taidetestaajat.fi. Betydande ändringar är till exempel förändringar i antalet elever, antalet lärare och övervakare som följer med samt skolans adress.
  • Busstidtabellerna och annan information om resan finns i Konsttestarna-systemet under klassens besöksuppgifter.
  • Busstidtabellerna publiceras senast ungefär en månad före besöket.
  • Skolan kan beställa en 60-minuters lunchpaus i samband med konstbesöket på Konsttestarna-programmets bekostnad.
  • Lunchpausen ska avtalas med trafikanten senast 14 dagar före resan.
  • Skolan kan också beställa extra timmar på egen bekostnad genom att avtala om dem direkt med trafikanten.

HRT (Helsingforsregionens trafik)

  • Huvudsakligen används HRT:s kollektivtrafik. I sådana fall står det i Konsttestarna-systemet Ni kommer att använda Helsingforsregionens trafik (HRT) för att färdas i huvudstadsregionen. Ni kan använda STAMKORTET.”
  • Elever i kommuner med HRT:s stamkort reser eleverna gratis tillsammans med läraren.
  • Biljetter skickas i god tid i förväg till elever i Tusby/Träskända.
  • Även biljetter till lärare och andra medföljande vuxna får sina biljetter via post i alla kommuner inom HRT-området.
  • Ni får bra tips för planeringen av er resa från HRT:s webbsidor.

Kollektivtrafiken i Tammerfors (Nysse)

  • Tammerfors skolor använder i första hand kollektivtrafiken i Tammerfors, Nysse.
  • I sådana fall står det i Konsttestarna-systemet: “Ni åker med kollektivtrafiken i Tammerfors.
  • Klasserna använder betalkorten som finns på skolan.
  • Tammerfors stad fakturerar Konsttestarna i slutet av läsåret.

7. Nationella konsttestarna-besök

För de riksomfattande besöken reser Konsttestarna antingen med abonnerad buss, tåg, flyg eller båt. Tåg-, flyg- och båtresor bokas av resebyrån CWT. En del av besöksmålen med sina tidpunkter bekräftas först under läsåret, när tillgången på flyg- och tågresor har klarnat. Konsttestarnas koordinator ordnar vid behov bussresan från skolgården till flygplatsen, järnvägsstationen eller hamnen och tillbaka till skolgården. Till flygplatsen anländer bussen cirka en timme före flygets avgång. Till järnvägsstationen anländer bussen cirka 15 minuter före tågets avgång.

Tågresor

Till konstupplevelser reses via räls både med dagståg och/eller nattåg. Före tågresan gör lärare, koordinator och resebyrån följande åtgärder: 

  1. Bokningsbekräftelsen för tågresan skickas via e-post till ansvarsläraren, kontaktpersonen samt rektorn. I resebekräftelsen syns restiderna och gruppens storlek (elever+lärare). På samma reservering kan det finnas flera klasser. Ifall det finns flera klasser på samma reservering, syns detta i reserveringens rubrik.

2. Ansvarsläraren kontrollerar omedelbart uppgifterna i bokningsbekräftelsen. Ifall det skett ändringar i antalet resenärer eller antalet är felaktigt, bör Konsttestarna-koordinatorn meddelas omedelbart.

3. Läraren meddelar resebyrån namn och telefonnummer på läraren/reseledaren som följer med gruppen. En kopia av e-posten skickas till info@taidetestaajat.fi. Detta bör göras senast 35 dygn före resan. Noggrannare instruktioner finns i bokningsbekräftelsen.

4. Tågbiljetterna skickas till ansvarslärarens e-post ca 4 veckor före resan. Gruppen får ett resedokument, inte enskilda biljetter för varje resenär.

En del av tågresorna görs med nattåg. Där finns det reserverade sovkupéer åt konsttestarna. I bokningsbekräftelsen samt i biljetterna som levereras till läraren kan du se vilken typ av tåg det är fråga om.

  • Före resenärer i nattåget har vi reserverat frukostpåsar.
  • För att få rätt mängd sovkupéer bokade frågar Konsttestarna-koordinatorn elevernas könsfördelning. 
  • I flera nattåg finns det duschar antingen i sovkupéerna eller i korridoren.

Tågresenärer i Helsingfors

Ändstationen i Helsingfors är  huvudjärnvägsstationen och därifrån är det bra förbindelser till olika besöksmål. Flera av besöksmålen finns på promenadavstånd från järnvägsstationen. En del av klasserna  som anländer med fjärrtåg/nattåg behöver HRT-biljetter för resor med spårvagn, buss eller metro. Vi beställer biljetterna i förväg och de kan hämtas från Stationsplatsens R-kiosk (Elielplatsen, Länsisiipi 1). 

Det finns tre R-kiosker vid järnvägsstationen. Biljetterna hämtas från kiosken som ligger närmast ingången från Stationsplatsen. R-kiosken är markerad på kartan – den ligger till höger i tågets färdriktning, mittemot Subway. Meddela vid R-kiosken att ni är konsttestare, skolans och klassens namn, namn på den som löser ut biljetterna samt mängden biljetter ni behöver (barn/vuxna skilt). R-kiosken ger er biljetterna avgiftsfritt.

Flygresor

Resor med flyg är ett alternativ då klassen vill ta del av en nationell Konsttestarna upplevelse i huvudstaden och avstånden är mycket långa. Så att flygresan skall gå smidigt behöver koordinatorn, resebyrån och läraren göra följande åtgärder före man begär sig på flyget: 

  1. Bokningsbekräftelsen för flygresan skickas via e-post till klassens ansvarsperson, skolans kontaktperson samt rektor. I bokningsbekräftelsen syns restider samt gruppens storlek. På samma bokning kan det finnas klasser från samma skola. I dessa fall är gruppens storlek klassernas sammanlagda deltagarantal. I samma bokning kan det finnas klasser från olika skolor.
  2. Läraren kontrollerar bokningsbekräftelsen. Ifall det sker ändringar i antalet resenärer eller antalet är fel, behöver det anmälas omedelbart på info@taidetestaajat.fi.
  3. Alla som flyger behöver ha ikraftvarande identitetsbevis.

Under 16-åringar behöver ha med sig antingen ett pass eller ett ID-kort med fotografi. För under 16-åringar godkänns inte körkort (mopokort) som ID.

För personer som fyllt 16 år är  godkända ID-handlingar körkort, pass, identitetskort med foto eller ett FPA-kort med foto. 

OBS! Ett tillfälligt identitetskort, ett identitetskort för en minderåring, som är beviljats utan vårdnadshavarens tillstånd eller ett identitetskort för utlänning, är icke giltiga resedokument.

Vid behov har skolor som deltar i Konsttestarna hjälpt enskilda elever med att skaffa sig ett identitetsbevis. Ekonomiskt stöd för mindre bemedlade familjer har beviljats av till exempel lokala Lions-klubbar samt av andra lokala samarbetspartners.

Incheckningen görs på webben (Finnair), vid flygfältets incheckningsautomat eller vid incheckningsdisken. Instruktioner till incheckningen hittas informationen i samband med resebekräftelsen.

4. Läraren skickar informationen om resenärer (namnlista) till resebyrån samt en kopia av listan till koordinatorn. Detta behöver göras senast 35 dygn före avfärd. En modell på hur blanketten om informationen om resenärer skall ifyllas, kommer med resebekräftelsen. Den färdigt namngivna namnlistan bör ifyllas exakt enligt modellen.

5. Läraren och koordinatorn tar hand om eventuella specialbehov. Ifall det behövs en rullstol med ombord, tar läraren kontakt med koordinatorn.

6. Resebyrån skickar flygbiljetterna via e-post till läraren 2 veckor före resan. Läraren printar ut resedokumenten med till resan.

Hur rör sig flygresenärer i Helsingfors

Klasser som flyger till Helsingfors-Vanda flygfält får HRT-biljetter så att de kan resa med flygplatståget (I-tåget eller P-tåget) och all annan kollektivtrafik. Med samma biljett kan ni åka hela dag med lokal tågen, spårvagnarna, metron och lokaltrafiksbussarna inom ABC-zonerna. Vi beställer biljetterna åt er i förväg och ni kan hämta dem i den större R-kiosken i ankomsthallen.. Biljetter beställs enligt antalet resenärer.Vid R-kiosken bör ni meddela att ni är konsttestare, skolan, klassens och avhämtarens namn samt antalet biljetter (barn/vuxna skilt) som behövs. R-kiosken ger er biljetterna avgiftsfritt.

Tågstationen finns precis under terminalen. Till ankomst- och avgångshallen kommer man direkt med hiss eller rulltrappor. Tågen avgår med 10 minuters mellanrum och restiden till huvudjärnvägsstationen i Helsingfors är ca en halv timme.

Båtresor

Båtar eller färjor använder enbart åländska grupper som reser till Helsingfors. Information om båtbiljetterna, hur man rör sig i Helsingfors samt annat som behöver noteras, skickas till klassens ansvarslärare, skolans kontaktperson samt rektorn via e-post och i god tid före resan.

Klassresa samtidigt

Grupper som rör sig med tåg, flygande eller med kan om de så önskar sig på ett nationellt besök stanna över natten. Ifall man önskar detta, bör man berätta om det i god tid, gärna redan vid skolornas anmälan. För klassresenärer betalar Konsttestarna resorna samt inträdesbiljetterna till konstupplevelsen och skolan ansvarar för kostnader för logi samt måltider.

Problemsituationer då man reser

  • Spara telefonnumret till konstaktören i din telefon för eventuella behov. Telefonnumret hittar du i välkomstbrevet som du fått i din e-post samt vanligen i förhandsmaterialet.
  • Läraren kontaktar konstaktören direkt ifall klassen är försenad eller om andra problemsituationer uppstår under besöksdagen.
  • I bästa fall kan man vänta en stund på de försenade grupperna.
  • Om bussen inte syns till då den är tänkt att avgå, bör läraren ringa till trafikantens servicenummer. Numret finns i Konsttestarna-systemet i samband med transport informationen.
  • Vid problem med flyg (till exempel om flyget är mycket försenat eller avbokas helt) kan läraren rådfråga flygplatsens personal eller ta kontakt med resebyrån CWT. CWT:s servicenummer är 0205615390 (servicen öppen kl. 8-17). OBS! Om man ringer utanför servicetiden kostar det 25€/telefonsamtal att ringa till numret.
  • Vid problem gällande tåg får man tilläggsinfo från VR (konduktör, järnvägsstationen eller via telefon). VR:S kundtjänst nås via numret 01003232.  Numret är öppet kl.5-22.

8. Brev till skolorna under läsåret 2025–26

Vi skickar ungefär en gång i månaden ett brev till skolorna via e-post till ansvarslärare och kontaktpersoner. Brevet innehåller aktuella nyheter om Konsttestarna-programmet. Här nedan hittar du de brev till skolorna som skickats under läsåret 2025–26.

  • Skolbrev 1 (augusti 2025): Kom ihåg att kontrollera klassens uppgifter denast 27.8.!
  • Skolbrev 2 (september 2025): Konsttestarnas materialbank har förnyats
  • Skolbrev 3 (oktober 2025): Inbjudan till elev- och lärarjuryverksamheten