Lärarens handbok

Innehållet

1. Uppgifter och roller inom Konsttestarna
2. Konsttestarna-systemet är en kunskapsbank
3. Förberedelser inför konstbesöket
4. Förarbete och efterarbete
5. Konsttestarnas besök
6. Resor
7. Nationella besök
8. Skolbrev för läsåret 2025–26

 1. Uppgifter och roller inom Konsttestarna

Klassens ansvarslärare

  • Varje klass har en utsedd ansvarslärare.
  • Ser klassens konstbesök och klassuppgifter i Konsttestarna-systemet.
  • Ansvarar för de praktiska arrangemangen kring klassens besök samt för kommunikationen.
  • Har ansvar för sin elevgrupp under besöket.
  • Meddelar eventuella ändringar till Konsttestarnas koordinator på info@taidetestaajat.fi.

Skolans kontaktperson

  • Har det övergripande ansvaret för Konsttestarna-helheten och den allmänna informationen inom skolan.
  • Påminner ansvarslärarna att kontrollera uppgifterna för sina klasser i Konsttestarna-systemet.
  • Har tillgång i systemet till uppgifter om hela skolan och alla klasser.
  • Håller skolans uppgifter (t.ex. adress och rektorns kontaktuppgifter) uppdaterade i systemet och meddelar ändringar till info@taidetestaajat.fi.
  • Anmäler skolans årskurs 7 till följande läsår i november, inklusive smågrupper och specialklasser.
  • Diskuterar valet av besöksmodell för nästa läsår tillsammans med rektorn och lärarna.

Rektor

  • För in Konsttestarnas konstbesök i skolans läsårsplan.
  • Ansvarar för och stöder skolans personal i arbetsfördelningen: medföljande lärare, ändringar i skolskjutsar, måltider och andra åtgärder kring besöken.
  • Ser vid behov till vikariearrangemang samt eventuella dagtraktamenten eller annan ersättning för lärare.

Konsttestarnas koordinator

  • Bokar biljetter till besöken.
  • Beställer bussresor till besöksmålen.
  • Ansvarar för tåg-, flyg- och båtresor i samarbete med resebyrå.
  • Sköter kommunikationen mellan skolor och konstaktörer.
  • Konsttestar-teamet utvecklar ständigt verksamheten. Utvecklingsförslag kan skickas till info@taidetestaajat.fi.

Konstaktören

  • Planerar, producerar och genomför ett konstinnehåll som passar målgruppen, inklusive förarbete, konstupplevelse och efterarbete.
  • Tidsplanerar besöken med hänsyn till skolornas önskemål och sin egen arbetskalender.
  • Ansvarar för praktiska arrangemang (biljetter, informationsbrev osv.).

2. Konsttestarna-systemet är en kunskapsbank

I systemet finns information om:

1. Vart man går, när och beskrivning av upplevelsen
2. Resinformation
3. För- och eftermaterial samt välkomstvideon Välkommen att konsttesta
4. Utvärderingskoder
5. Extra instruktioner till läraren: t.ex. checklista för besöket samt färdigt Wilma-meddelandet till hemmen
6. Skol- och klassuppgifter, elevantal och lärarkontakter
7. Cirkusfilmen Amalgam som fjärrupplevelse

Inloggning i systemet

  • Man loggar in via taidetestaajat.fi genom att klicka på logga in.
  • Användarnamnet är alltid e-postadressen.
  • Om lösenordet glömts kan en ny länk beställas på inloggningssidan. Kontrollera skräpposten om länken inte kommer.
  • Instruktionsvideo om systemet
  • Vid problem kontakta info@taidetestaajat.fi.

Skol- och klassuppgifter

  • Skolans kontaktperson och ansvarslärare kontrollerar uppgifter, som elevantal, i början av läsåret. Exakt tidpunkt meddelas per e-post.
  • Uppgifter kan senare uppdateras vid behov via e-post till info@taidetestaajat.fi.
  • Gruppens särskilda behov och önskemål anges vid anmälan i öppna fält på klassens sida samt vid behov med kryssmarkeringar.
  • Kontaktpersonen kan under året uppdatera ansvarslärares kontaktuppgifter och lägga till nya kontaktpersoner. Borttagning av gamla görs via e-post.
  • Ändringar under läsåret i klassuppgifter meddelas per e-post senast 30 dagar före besöket.
  • Nya uppgifter om särskilda behov kan meddelas koordinatorn direkt eller via info@taidetestaajat.fi. Koordinatorernas kontaktuppgifter finns på vår webbplats uppdelade per landskap.

3. Förberedelser inför konstbesöket

  • Anteckna besöken i skolans läsårsplan – då gäller försäkringarna.
  • Ordna måltider i förväg för besöksdagen.
  • Informera hemmen om kommande besök. En färdig Wilma-mall finns i systemet.
  • Kontrollera reseuppgifter i systemet. Boka 60 min matpaus hos bussbolaget om klassen behöver det.
  • Notera bussbolagets telefonnummer.
  • Gör eventuella ändringar i skolskjutsar. Besöksdagar är ofta längre än en vanlig skoldag.
  • Om elever med särskilda behov kräver särskild uppmärksamhet kan läraren informera koordinatorn även i detta skede.

Välkomstbrev

  • Ett informationsbrev som påminner om besöket och innehåller praktisk information.
  • Skickas av konstaktören cirka två veckor före besöket till ansvarsläraren.
  • Konstaktörens kontaktuppgifter finns i brevet och i systemet.

Principer för tryggare rum

  • Alla ska känna sig trygga på besöken. Mobbning, trakasserier och diskriminering är förbjudet mot både deltagare och konstnärer.
  • Principerna gäller resor, konstupplevelser och utvärdering. Oanständiga bedömningar modereras bort.

4. Förarbete och efterarbete

Förarbete

  • Uppgifter om för- och efterarbete finns i Konsttestarna-systemet i anslutning till informationen om besöket. Förarbetet kan bestå av material att gå igenom i skolan eller av verkstäder och diskussioner i samband med konstbesöket.
  • Förarbetet orienterar klassgruppen inför konstbesöken. Genom att noggrant förbereda sig för besöket kan man främja ungas lärande och underlätta mötet med konsten.
  • Inför konsten utmanas och skakas de unga, och de erbjuds nya perspektiv på världen. Förarbetet är en bro till att ta emot konsten.

Jatkot eli jälkityöskentely

  • Efterarbetet kan ha olika former. Det kan till exempel vara konstnärsmöten, uppgifter att arbeta med i skolan eller aktiviteter som sker direkt efter upplevelsen av verket.
  • Att bearbeta upplevelsen spelar en viktig roll i byggandet av ungas relation till konsten.
  • Eleven kan bearbeta de tankar och olika känslor som väckts under besöket genom att tillsammans med läraren och/eller konstaktören reflektera över konstupplevelsen.
  • Tips för diskussion i skolan ges i Lp-affischen.

5. Konsttestarnas besök

  • Lärare och vuxna ansvarar för grupperna, elever lämnas inte ensamma.
  • Lärare deltar i upplevelsen tillsammans med eleverna.
  • Alla representerar både sin skola och Konsttestarna.
  • Vuxna ansvarar för korrekt uppförande under resan.
  • Lärare och bussbolag ser till att alla är ombord innan avfärd.

Biljetter

  • Vanligen behövs inga fysiska biljetter, skolans och klassens namn räcker.
  • Om biljetter behövs informeras detta i systemet eller i välkomstbrevet.
  • Ibland finns sittkartor per skola/klass. Plats kan också bestämmas i ankomstordning.

Utvärdering

  • Obligatorisk del av Konsttestarna.
  • Görs på taidetestaajat.fi/testaa med koder från ansvarsläraren.
  • Ska göras så snart som möjligt efter upplevelsen.
  • Ungas utvärderingar fungerar också som feedback till konstaktören.
  • Kränkande kommentarer tas bort.

Så görs utvärderingen

  1. Läraren delar ut de utvärderingskoder som finns i Konsttestarna-systemet (under klassens uppgifter). Om det finns för få koder finns det en knapp ovanför kodlistan för att skapa fler.
  2. Eleven utvärderar konstupplevelsen på sin egen telefon eller dator på adressen konsttestarna.fi/testa.
  3. Utvärderingen görs så snart som möjligt efter besöket, antingen på plats, under hemresan eller på nästa lämpliga lektion.
  4. Bekanta er tillsammans med ungdomarnas utvärderingar på adressen: konsttestarna.fi

Testutvärdering för lärare

  • På taidetestaajat.fi/testaa, kod: OPE123
  • Resultatet sparas inte.

Lärarens feedback om konstbesöket

Läraren kan ge feedback om konstbesöket via detta formulär. Lärarna är experter på de praktiska arrangemangen kring konstbesök under skoldagen. För att utveckla vår verksamhet vill vi gärna höra hur allt gick. Vi går igenom feedbacken i vårt team samt tillsammans med konstaktörerna.

6. Resor

  • Närbesök sker till fots, med cykel, buss eller kollektivtrafik (Helsingfors/Tammerfors).
  • Resor under 3 km sker i regel till fots/cykel.

Bussresor

Bussresorna avgår från skolans gård och återvänder till samma plats. Konsttestarnas koordinator beställer bussresorna. Ändringar ska omedelbart meddelas till Konsttestarnas koordinator på info@taidetestaajat.fi. Betydande ändringar är till exempel förändringar i antalet elever, antalet lärare och tillsynspersoner som följer med samt skolans adress.

  • Buss tidtabellerna och annan information om resan finns i Konsttestarna-systemet under klassens besöksuppgifter.
  • Buss tidtabellerna publiceras senast ungefär en månad före besöket.
  • Skolan kan beställa en 60-minuters lunchpaus i samband med konstbesöket på Konsttestarna-programmets bekostnad.
  • Lunchpausen ska avtalas med trafikidkaren senast 14 dagar före resan.
  • Skolan kan också beställa extra timmar på egen bekostnad genom att avtala om dem direkt med trafikidkaren.

HSL (Helsingforsregionen)

  • Huvudsakligen används HSL:s kollektivtrafik.
  • Elever i kommuner med HSL:s Kantakortti reser gratis med läraren.
  • Biljetter skickas i förväg till Tuusula/Järvenpää och till lärare i HSL-området.

Tampere (Nysse)

  • Tammerfors skolor använder kollektivtrafiken Nysse.
  • Resorna betalas med skolans kort.
  • Staden fakturerar Konsttestarna i slutet av läsåret.

7. Nationella besök

För de riksomfattande besöken reser Konsttestarna antingen med beställningsbuss, tåg, flyg eller båt. Tåg-, flyg- och båtresor bokas av resebyrån CWT. En del av besöksmålen med sina tidpunkter bekräftas först under läsåret, när tillgången på flyg- och tågresor har klarnat. Konsttestarnas koordinator ordnar vid behov bussresa från skolans gård till flygplatsen, järnvägsstationen eller hamnen och tillbaka till skolans gård. Till flygplatsen anländer bussen cirka en timme före flygets avgång. Till järnvägsstationen anländer bussen cirka 15 minuter före tågets avgång.

Tåg

Resan till konstupplevelsen på räls sker med dagtåg och/eller nattåg. Innan tågresan genomför läraren, koordinatorn och resebyrån följande åtgärder:

  1. Bekräftelse av tågresan skickas via e-post till ansvarsläraren, kontaktpersonen och rektorn. I resebekräftelsen framgår restider och gruppens storlek (elever + vuxna). Flera klasser kan ingå i samma bokning. Om klasser från olika skolor ingår i samma bokning framgår detta i bokningens rubrik.

2. Ansvarsläraren kontrollerar resebekräftelsen så snart den mottagits. Om antalet resenärer har ändrats eller om det finns fel i antalet, ska detta omedelbart meddelas till Konsttestarnas koordinator.

3. Läraren meddelar namnet och telefonnumret på den lärare/resa-ledare som följer med gruppen till resebyrån. E-posten skickas med kopia till info@taidetestaajat.fi. Detta ska göras senast 35 dagar före resan. Mer detaljerade instruktioner finns i resebekräftelsen.

4. Tågbiljetterna skickas till ansvarsläraren via e-post cirka 4 veckor före resan. Gruppen får ett gemensamt resehandling, inga individuella biljetter.

En del tågresor sker med nattåg. För dessa har sovkupéer och tågvagnar reserverats för Konsttestarna. Tågtypen framgår av resebekräftelsen och av de tågbiljetter som skickas till läraren.

  • För nattågsresenärer har frukostpåsar reserverats ombord på tåget.
  • För bokning av sovkupéer frågar koordinatorn om elevernas könsfördelning. Antalet kupéer beror på behovet.
  • På flera nattåg finns duschar antingen i sovkupéerna eller i tågets korridorer.
  • Tågtypen framgår av resebekräftelsen och av de tågbiljetter som skickas till läraren.

Tåg i Helsingfors

I Helsingfors är slutstationen Helsingfors centralstation, som har goda kommunikationer till besöksmålen. Många av besöksmålen ligger på gångavstånd från centralstationen. Vissa klasser som anländer med fjärrtåg/nattåg behöver HSL-biljetter för lokaltrafik för att resa med spårvagn, buss eller tunnelbana. Vi beställer biljetterna i förväg, och de kan hämtas på R-kiosken vid Asema-aukio på Helsingfors centralstation (Elielinaukio, Västra flygeln 1).

Det finns tre R-kiosker på centralstationen. Biljetterna hämtas på den R-kiosk som ligger närmast ingången mot Asema-aukio, enligt kartan. Meddela i R-kiosken att ni är på Konsttestarbesök, skolans och klassens namn, namn på den som hämtar biljetterna samt antalet biljetter som behövs (barn/vuxna separat). R-kiosken lämnar ut biljetterna utan kostnad.

Flyg

  1. Flygresor är ett alternativ när klassgruppen vill uppleva Konsttestarnas riksomfattande konstupplevelse i huvudstaden och avstånden är särskilt långa. För att säkerställa en smidig flygresa genomför koordinatorn, resebyrån och läraren följande åtgärder innan flyget avgår:

2. Bekräftelsen för flygresan skickas via e-post till klassens ansvarslärare, skolans kontaktperson och rektorn. Bekräftelsen visar restider samt gruppens storlek. Flera klasser från samma skola kan ingå i samma bokning, då är gruppens storlek summan av deltagarna i klasserna. I samma bokning kan även klasser från olika skolor ingå.

3. Läraren kontrollerar resebekräftelsen. Om antalet resenärer har ändrats eller om det finns fel i antalet, ska detta omedelbart meddelas till info@taidetestaajat.fi.

Alla som ska flyga måste ha giltig legitimation.

  • Personer under 16 år måste ha med sig antingen pass eller ID-kort med foto. Körkort (mopedkort) gäller inte för personer under 16 år.
  • Personer som fyllt 16 år måste ha med sig körkort, pass, ID-kort med foto eller Kela-kort med foto.
  • Obs! Tillfälligt ID, ID för minderåriga som skaffats utan vårdnadshavarens tillstånd, eller ID utfärdat till utländsk medborgare gäller inte.
  • Vid behov har skolor som deltar i Konsttestarna hjälpt enskilda elever att skaffa legitimation. Ekonomiskt stöd till behövande familjer har bland annat beviljats av Lionsklubbar i Finlands Lionsförbund och andra lokala samarbetspartner.

4. Läraren skickar resenärsuppgifterna (namnlista) till resebyrån och med kopia till koordinatorn. Detta ska göras senast 35 dagar före resan. En mall för att fylla i resenärsuppgifterna medföljer resebekräftelsen. Den färdigt namngivna namnlistan ska fyllas i noggrant enligt mallen.

5. Läraren och koordinatorn ansvarar vid behov för särskilda behov. Om en rullstol behövs ombord på flygplanet kontaktar läraren koordinatorn.

6. Resebyrån skickar flygbiljetterna till läraren via e-post två veckor före resan. Läraren skriver ut resehandlingarna att ta med på resan.

7. Incheckning görs via Internet (Finnair), vid flygplatsens självbetjäningsautomat eller vid incheckningsdisken. Instruktioner för incheckning finns i instruktionerna som medföljer resebekräftelsen.

Flygresenärer i Helsingfors

Klasser som flyger till Helsingfors-Vanda får HSL-biljetter för resor med flygplatståget (I- eller P-tåg) och andra kollektiva transportmedel. Med samma biljett kan ni under hela dagen resa med pendeltåg, spårvagnar, tunnelbana och lokalbussar inom ABC-zonerna. Vi beställer biljetterna i förväg, och ni får dem på den större R-kiosken i ankomsthallen. Biljetterna beställs efter det antal resenärer ni uppger. Meddela i R-kiosken att ni deltar i Konsttestarna, skolans och klassens namn, namn på den som hämtar biljetterna samt antalet biljetter som behövs (barn/vuxna separat). R-kiosken lämnar ut biljetterna utan kostnad.

Tågstationen ligger direkt under terminalen. Det finns direkt förbindelse till ankomst- och avgångshallarna med hiss och rulltrappa. Tågen avgår ungefär var 10:e minut, och restiden till Helsingfors centralstation är cirka en halvtimme.

Båt

Endast grupper från Åland använder båt när de reser till Helsingfors. Instruktioner om båtbiljetter, transport i Helsingfors och andra viktiga upplysningar skickas via e-post till klassens ansvarslärare, skolans kontaktperson och rektorn i god tid före resan.

Klassresa samtidigt

Grupper som reser med tåg, flyg eller båt kan, om de vill, delta i det riksomfattande besöket över natten. Önskemålet bör meddelas i god tid, helst redan vid skolornas anmälan. För klassresenärer erbjuder Konsttestarna resbiljetter och entrébiljetter till konstupplevelsen, medan skolan ansvarar för boende- och matkostnader.

Problem under resor

  • Spara konstaktörens telefonnummer i din telefon för nödsituationer. Telefonnummer finns i välkomstbrevet som skickats via e-post och oftast även i förarbetematerialet.
  • Läraren kontaktar konstaktören direkt vid förseningar eller andra avvikande situationer på besöksdagen.
  • I bästa fall kan försenade grupper vänta en rimlig tid.
  • Om bussen inte dyker upp vid överenskommen tid ska läraren ringa trafikidkarens servicetelefon. Numret finns i Konsttestarna-systemet tillsammans med transporttidtabellen.
  • Vid problem med flyg (t.ex. om flyget är kraftigt försenat eller helt inställt) kan läraren fråga personalen på flygplatsen om råd eller kontakta resebyrån CWT. CWT:s telefonnummer är 020 5615 390 (service kl. 8–17). Obs! Utanför servicetiden kostar samtal till detta nummer 25 € per samtal.
  • Vid problem med tåg finns mer information hos VR (konduktör, station eller via telefon). VR:s kundsupport nås på nummer 0100 3232. Telefonen svarar kl. 5–22.

8. Skolbrev för läsåret 2025–26

Vi skickar ungefär en gång i månaden ett skolbrev per e-post till ansvarslärare och kontaktpersoner. Brevet innehåller aktuella nyheter om Konsttestarna-programmet. Här nedan finns de skolbrev som skickats under läsåret 2025–26.