En konsttestare minns, del 1: Hur påverkade konsttestandet upplevelsen av konst och kultur?
17.06.2025

Text: Aura Maunuksela
Många åttor som deltar i Konsttestarna har ännu inte fått starka konstupplevelser som påverkar hur de tänker kring kultur. Självbilden är fortfarande osäker i tonåren och förändras hela tiden. En viktig och känsloväckande konstupplevelse kan därför få en att se sig själv på ett nytt sätt och spela en stor roll i hur identiteten utvecklas. Oavsett om man gillar eller ogillar det man ser, är åsikterna ändå ens egna, och just därför värdefulla.
”På onsdag ska vi med klass 8E till Frenckellteatern och se pjäsen Klaani. Det här är en del av Konsttestarna-projektet. Senare i april åker vi till Helsingfors för att se UMO Helsinki Jazz Orchestra. Mer om det senare.” Att få det här Wilma-meddelandet från klassföreståndaren var säkert en glad nyhet för många, teater i stället för vanliga lektioner! Men knappast tänkte någon: ”Yes, flera timmar lång ungdomspjäs!”. De flesta trodde nog att det skulle bli tråkigt. Men som många sa: ”Det här är ju ändå bättre än svenska lektionen.”

Vad säger alla de där fördomarna egentligen? Kanske att många inte riktigt vet vad kultur är, eller att man har fått för sig att all konst är tråkig trots att man aldrig upplevt det själv. I stället för att bilda egna känslor och åsikter, tar man kanske över samhällets inställning: ”Kultur är inget för mig.” Om man tänker så blir tröskeln att ge kulturen en chans ganska hög. Konsttestarna sänker den tröskeln och hjälper en att ta steget.
Kultur har alltid varit något jag gillat. Jag har läst, skrivit, tittat, spelat och lyssnat, men jag hade aldrig gått på teater förut. Jag har aldrig sett ner på kultur, men ändå trodde jag att teater var tråkigt. Jag hade nog aldrig gått om jag inte blivit tvingad. Men Klaani, som vi fick se tack vare Konsttestarna, förändrade det.
Stämningen i teatern var stark. Gatorna på scenen såg verkliga ut, och skådespelarna fick oss verkligen att känna med karaktärerna. Pjäsen var mycket bättre än jag hade förväntat mig. Jag hade lätt kunnat sitta kvar även efter att skoldagen var slut. Och jag var inte ensam om det, 18 % svarade att de gärna skulle gå igen, och 30 % svarade att jag skulle komma (Recensioner).

Det är också viktigt att få uppleva olika typer av kultur. Förutom Klaani fick vi åka till Helsingfors för att se UMO Helsinki Jazz Orchestra. Få hade negativa förväntningar inför musikföreställningen, kanske för att bussresan kändes som en klassresa. Att besöka Dansens hus var dessutom en minnesvärd upplevelse i sig, vilket också gjorde att själva föreställningen lättare stannade kvar i minnet.
Föreställningen var fin, dans och musik smalt samman på ett konstnärligt sätt. Samtidigt kändes det som att den aldrig skulle ta slut. Det gjorde det svårare att fokusera, men inte mindre värdefullt. I hela landet tyckte 19 % att upplevelsen var intressant, medan 11 % upplevde den som tråkig (Recensioner). Det som för mig var ”lite långtråkigt” kan ha varit en stor upplevelse för någon annan. Kanske det väckte deras intresse för musik eller förändrade deras inställning till den.
Både teaterpjäsen och musikföreställningen förändrade hur jag själv ser på kultur. Pjäsen fick mig att släppa mina fördomar, och musikföreställningen gav mig en helt ny upplevelse av musik. Medvetet eller omedvetet påverkade dessa upplevelser både mig och andra i min klass, liksom de tusentals åttorna runt om i Finland som fått delta i Konsttestarna.
En positiv upplevelse kan leda till att man vill söka sig till kulturen igen i framtiden, men också en negativ upplevelse kan vara viktig. För den tvingar en att tänka, känna och bilda en egen åsikt. Varje kulturupplevelse påverkar på något sätt hur unga människor upplever konst och kultur som en del av livet.
Skribenten är sommarjobbare på Förbundet för barnkultur i Finland och deltog i Konsttestarna under läsåret 2023–2024.