Ungdomars beteende vid konstbesök väcker diskussion

Konsttestarnas störande beteende under konstbesök har uppmärksammats i media. Sedan hösten 2017 har Konsttestarna tagit alla  åttondeklassare i Finland till konstbesök runtom landet. Nu, under det åttonde verksamhetsåret, har vi hört från konstaktörer om ökat störande beteendet. Ärendet blev allmänt känt när skådespelaren Miiko Toiviainen avbröt en föreställning på grund av gymnasieelevernas olämpliga beteende under en föreställning i & Esbo Teater. I samband med detta nämndes också det störande beteendet av publiken i Konsttestarna-föreställningar.

Både Konsttestarnas koordinationsteamet och Förbundet för Barnkulturcenter i Finland (som producerar  Konsttestarna), är engagerade i principerna för tryggare rum, och vi accepterar inte någon form av trakasserier mot individer eller grupper, såsom rasistiska, ableistiska eller homofobiska kommentarer. Vid några tillfällen tidigare i Konsttestarnas historia har en föreställning behövt avbrytas och vissa elever har fått lämna salen. Föreställningen har fortsatt, och efter en saklig diskussion utanför salen har de störande individerna fått återvända till föreställningen. De har tagit lärdom och uppträtt exemplariskt under resten av föreställningen.

Ett av utvecklingsmålen för Konsttestarna-programmet år 2025 är att återställa en tryggare miljö under besöken. I samarbete med skolor och konstaktörer kommer ännu tydligare riktlinjer att utformas för att hantera störande beteende. Att föra bort en störande åskådare från salen ska vara möjligt utan att kränka någon ung persons rättigheter.

Varför uppför sig unga dåligt?

En ungdom är inte en vuxen. En 14-åring är i många avseenden kapabel, förstår mycket, kan agera självständigt, tar ständigt intryck från sin omgivning och också testar sina gränser. Dessutom är en ungdom på Konsttestare- besök tillsammans med sin klass, vilket förstärker den rollen eleven har i skolan. Samma ungdom skulle sannolikt uppträda annorlunda om hen var i samma situation med sina föräldrar. (Tarja Pääjokis forskning: [länk])

För vissa ungdomar är konstbesöket deras första kontakt med konst. Själva situationen i sig kan vara främmande och förvirrande, och de känner inte till de normer som gäller, utan reagerar på det sätt som är naturligast för dem – vissa drar sig tillbaka, medan andra testar gränserna för gott uppförandet. Vissa ämnen kan också provocera ungdomar, särskilt allt som har någonting  med sexualitet att göra, oavsett om det rör sig om personer av samma eller olika kön. Hormonerna snurrar i publiken, och ungdomar i publiken håller på att lära sig att hantera både sina handlingar och känslor.

Enligt vårt teams uppfattning handlar Konsttestarna besök inte bara om att få eleverna att uppleva konst, utan också om i stor utsträckning beteende- och medborgarutbildning. Alla störningssituationer som vi blivit medvetna om behandlas antingen på plats eller i efterhand.

Utvärderingar under skarpare granskning

Ungdomar som deltar i Konsttestarna kan lämna sina utvärderingar av upplevelsen på en webbsida som skapats för ändamålet, och där de är offentliga. Utvärderingen lämnas genom att välja ikoner som beskriver deras känslor och i form av en frivillig, kort skriftlig recension. På grund av elevernas integritet signeras utvärderingarna inte, men det är möjligt att se i vilken klass eleven som gett utvärderingen tillhör. Denna anonymitet är dels lagstadgad, men den gör det också möjligt att skriva opassliga kommentarer utan att ange sitt namn. Fram till denna höst har det inte funnits många problem. Utmaningen har snarare varit att få ungdomarna att lämna utvärderingar över huvudtaget. Nu har situationen förändrats dramatiskt.

Hundratals utvärderingar lämnas varje vecka, och webbplatsen innehåller nu över 250 000 utvärderingar från unga. De allra flesta är sakliga, och varje månad lyfter vi fram en särskilt välmotiverad utvärdering i kampanjen Månadens kommentar, där hela klassen som lämnat kommentaren belönas. Kommentaren behöver naturligtvis inte vara positiv, så länge den är motiverad och kritiken är konstruktiv. Konsttestarna-teamet granskar och vid behov tar bort ungdomars kommentarer,vilket vi informerar på webbplatsen när eleverna lämnar sina utvärderingar. (Alla kan själv testa utvärderingsprocessen på https://arviot.taidetestaajat.fi/testaa med koden OPE123. Dessa utvärderingar sparas inte.) Vi tar bort opassande kommentarer och kontaktar den berörda skolan och klassen. Vi uppmanar lärarna att diskutera kommentarerna i klassen. Om detta tas på allvar erbjuder det en möjlighet att fördjupa sig i principerna för tryggare rum, respekt för andra, mänskliga rättigheter och jämlikhet i skolan och hemma.

Vi vill ge ungdomarna en verklig möjlighet att få sin röst hörd. Man behöver inte tycka om upplevelsen och det är helt okej att uttrycka det, så länge kommentaren fokuserar på själva upplevelsen och inte kränker någon individ eller grupp. Lyckligtvis tas mycket få kommentarer bort i förhållande till det totala antalet utvärderingar.

Målet med Konsttestarna-verksamheten

Målet med Konsttestarna är att föra hela årsgruppen av åttondeklassare i Finland närmare konsten. Programmets syfte är att ge hela åldersgruppen en likvärdig möjlighet att få en inblick i konstens värld och dess möjligheter, att lära dem att hantera olika åsikter, uttrycka sina egna tankar och genom detta vidga deras världsbild.