Vintervädret överraskade konsttestarna – när allt inte går enligt planerna
13.12.2024
”Jag berättade för eleverna att jag fått ett samtal från Konsttestarna och genast började alla dra sig till minnes händelserna och utbrast: ’Åh nej, vilken resa det var!’”, säger Asta Kotiranta, lärare vid Hatsalan klassillinen koulu, i telefonen. Hon syftar på förra vårens konsttestarutflykt, som hon gjorde med sin dåvarande åk 8 och som hamnade mitt i ett totalt trafikkaos orsakat av ett oväntat vinterväder.
Den 23 april 2024 arrangerades en nationell konstutflykt från Kuopio till Helsingfors för att se föreställningen UMO Helsinki Jazz Orchestra goes FLAMENCO. Det redan tajta tidsschemat sprack när ett sent snöoväder överraskade konsttestarna, VR och i stort sett hela Finlands trafiknät.
Redan i Konsttestarnas nyhetsflöde varnades det för det dåliga vädret, och koordinatorerna jobbade febrilt hela dagen med att pussla om scheman så att besöken ändå skulle kunna genomföras. Förutom UMO:s föreställning höll Radions symfoniorkester en stor konsert i Helsingfors samma dag. Båda konserternas starttider flyttades fram för att konsttestarna skulle hinna fram och publikvärdarna såg till att även försenade grupper kunde komma in efter att konserten hade börjat.
Försenad ankomst och tidig avgång
Gruppen på över 100 elever och lärare från Hatsalan klassillinen koulu anlände till Helsingfors med tåget 45 minuter för sent, bara en liten stund innan den ursprungliga starttiden för konserten.
”Det var minst sagt hektiskt. Vi hade planerat att äta innan konserten, men fick ringa till restaurangen och säga att vi inte skulle hinna dit,” berättar Kotiranta.
Konsttestarnas koordinator Hanna Brotkin var i kontakt med Kotiranta flera gånger under dagen. Brotkin såg till att konsertstarten sköts fram, och en annan koordinator, Mereca Victorzon, mötte gruppen på järnvägsstationen för att ge dem HRT-biljetter så att de snabbt kunde fortsätta mot Dansens Hus vid Kabelfabriken. Trots detta anlände Hatsalas grupp lite för sent till föreställningen.
”Det var en fantastisk upplevelse, men det var synd att vi kom sent och dessutom var tvungna att gå före slutet för att hinna hämta mat innan tåget hem gick,” berättar Kotiranta.
”Vi fick förklara för eleverna att det här verkligen inte är det normala. Man kan inte vanligtvis komma sent till en konsert eller gå mitt i.”
Omständigheter är som de är, och konstaktörerna visade naturligtvis förståelse för de väderrelaterade överraskningarna. Lärarna vid Hatsalan klassillinen koulu delade upp sig och koordinerade vem som skulle hämta take-away-mat från olika restauranger, så att alla inte skulle behöva stå i samma kö. Maten åts på tåget.
I en sådan smått kaotisk situation var det humorn som räddade dagen. Eller som Kotiranta uttrycker det:
”Det fanns inget annat att göra än att skratta.”
Kotiranta är van vid att hantera utmaningar under skolresor.
”Jag minns en av de allra första konsttestarresorna för flera år sedan, när flyget blev försenat på grund av väderförhållanden. Där sprang vi omkring på flygplatsen och letade efter HRT-biljetter. Det minns jag än idag.”
Resfärdigheter utvecklas i utmanande situationer
Konsttestarupplevelsen är inte bara ett konstbesök. Lärare har i skolenkäter lyft det fram att konsttestarverksamheten inte bara ger konstupplevelser utan också utvecklar elevers resfärdigheter och vidgar deras livsperspektiv. Enligt Laine och Hartmans (2020) studie ger en skolutflyktsdag upphov till nya tankar, känslor och handlingar samt stärker ungas självinsikt och förmåga att hantera olika situationer.
När väderförhållanden eller andra naturkrafter rör om i planerna, rycker Konsttestarnas koordinatorer in. De fungerar som en länk mellan skolor och konstaktörer, hittar nya lösningar och möter till och med grupper på järnvägsstationen om det behövs.
Förseningar eller ändrade planer betyder inte att en utflykt är misslyckad – tvärtom kan sådana situationer bidra till att eleverna lär sig mer om att resa: när läget förändras, agerar man utifrån de nya omständigheterna. Allt går inte alltid som planerat, men med is i magen och god kommunikation löser sig det mesta. En elev som en gång pga ändrade omständigheter försenat sig från en konstestarresa, men ändå tagit sig vidare, är väl förberedd för att resa självständigt i framtiden.
Konsttestarnas Resfärdighetsplanschen lyfter fram vilka färdigheter och vilken attityd som behövs på klassresor och konsttestarutflykter. Affischen kan skrivas ut och sättas upp i klassrummet, eller dess innehåll kan diskuteras tillsammans innan en utflykt.
Trots alla utmaningar är Kotiranta alltid ivrig att ta med sina elever på utflykter, även till Helsingfors.
”Det är så annorlunda för ungdomarna att få åka till Helsingfors jämfört med att bara vara kvar här i Kuopio. De hoppas alltid att det ska finnas lite tid för att strosa runt i staden, gå till exempelvis Forum eller Kamppi.”
När allt går som planerat, brukar det också finnas tid för det.
Text: Marianna Penttilä
Relaterade artiklar
Huono sää häiritsee Taidetestaajat-vierailuja tiistaina 23.4.2024 (på finska)