“Konsttestarna är det bästa som har ordnats för oss” – enkäten för 2024 visar lärarnas uppskattning

I slutet av läsåret 2023–2024 genomförde Konsttestarna en enkät bland skolpersonalen som deltagit i verksamheten under året. Bland de svarande fanns klassansvariga lärare (79 %), skolans kontaktpersoner (14 %), rektorer (3 %) och övriga lärare (4 %). Enkäten fick totalt 546 svar.

Konsttestarnas besök är mer än bara en konstupplevelse

Av de som svarade på enkäten anser 95 % att Konsttestarnas verksamhet är viktigt eller mycket viktigt. Konsttestarna erbjuder en viktig möjlighet för ungdomar att uppleva konst: endast 21 % av skolorna skulle ha gjort konstbesök utan Konsttestarna. Även Konsttestar-koordinatorernas arbete anses värdefullt, då 95 % av de svarande anser att det även framöver behövs en koordinerande aktör för att organisera besöken.

Skolans utflyktsdag är en helhetsupplevelse där även andra faktorer utanför konstupplevelsen spelar en stor roll. Läraren får möjlighet att observera sina elever i en ny miljö, där nya sidor hos dem kan komma fram. En del av de svarande upplevde att klassens sammanhållning stärktes under besöken och att eleverna lärde sig nya samarbetsfärdigheter.

“Jag märkte hur många i min klass uppskattade konst. Baserat på den här upplevelsen, beslöt vi att besöka Serlachius-museet som en av våra klassutflykter”, berättar en lärare som svarat på enkäten.

Den största utmaningen vid besöken, enligt många svarande, är att dagarna blir långa, särskilt vid besök utanför det egna landskapet. Svaren visar dock att ju längre bort från Helsingfors en skola befinner sig, desto mer uppskattas en gemensam utflykt till huvudstaden. Ett nationellt besök innebär för många den första tåg- eller flygresan, nya perspektiv på den egna vardagen och värdefulla upplevelser i huvudstaden.

Konsttestarna fick även beröm för att skolorna har frihet att välja mellan lokala och nationella besöksmodeller. Nästan hälften av de svarande berättade att valet av besöksmodell sker i samråd med lärarna.

Utveckling av publikarbete för unga har tagit steg framåt

Konsttestarnas koncept innefattar, förutom själva konstupplevelsen, också förberedande material inför besöket (förarbete), en uppföljning av besöket (efterarbete) och en utvärdering av upplevelsen.

En del av de svarande hade deltagit i Konsttestarnas besök även under tidigare år och kunde berätta att de pedagogiska materialen har utvecklats till det bättre.

82 % av de svarande uppger att de genomfört förarbetet med klassföreståndaren. Många klasser har endast cirka 15 minuter per vecka tillsammans med klassföreståndaren eller grupphandledaren, vilket anses vara en lämplig tid för förberedande uppgifter som görs i skolan. Den största orsaken till att för- och efterarbeten inte genomförs är tidsbrist.

“Förarbetet skulle kunna vara mycket konkret och förklarande för just den specifika föreställningen. Dagens ungdomar behöver konkreta hjälpmedel för att till exempel förstå en teaterföreställning. Jag var på teater med min klass och först under efterarbetet insåg jag att en stor del av eleverna inte hade förstått att huvudkaraktären på scenen var både ung och vuxen. En stor del av föreställningen går då förlorad”, berättar en lärare som svarat på enkäten.

Som bra format för förarbetet anses korta, informativa videor, enkla uppgifter som ”vem som helst kan genomföra” och möjligheter att påverka upplevelsen (t.ex. önskelåtar). Även riktlinjer för hur man ska uppföra sig under besöket är mycket efterfrågat förhandsmaterial.

Medan 82 % av de svarande uppger att de genomfört förarbetet med sin grupp före besöket, har endast 64 % genomfört efterarbetet efter besöket. Även här identifieras tidsbrist som den största utmaningen. Uppföljningstillfällena som äger rum i samband med besöket får dock beröm.

Utvärderingar utvecklar verksamheten

Efter besöket tillfrågas ungdomarna om deras åsikter om konstupplevelsen. Hur påverkade upplevelsen deras känslor? Skulle de vilja gå igen? Återkopplingen inkluderar även möjligheten att ge en skriftlig utvärdering av upplevelsen.

Cirka 77 % av de svarande uppger att de gjort en utvärdering efter besöket. 50 % av dessa har återkommit till recensionerna och granskat dem tillsammans med sina elever. Utvärderingarna finns på Konsttestarnas webbplats under sektionen för utvärderingar. Vissa svarande har noterat att verksamheten har utvecklats utifrån den feedback som ungdomarna gett.

Feedback från både elever och lärare om besöken är avgörande för att utveckla Konsttestarnas verksamhet. Vi har tagit med många bra förslag från svaren i denna skolenkät som utvecklingsmål för läsåret – stort tack till alla som svarat!

“Jag har arbetat som lärare i över 20 år, och jag tycker att Konsttestarna är det bästa som har organiserats för oss ”utifrån”. Detta är mycket viktig konstutbildning för alla, men särskilt för barnen i vårt område som inte regelbundet besöker konstinstitutioner. Dessutom var flygresan till Helsingfors den första för flera elever. Jag hoppas verkligen att detta fortsätter och att nästa generation av elever också får njuta av det. Vi uppskattar besöken och genomför för- och efterarbetsuppgifterna noggrant samt diskuterar konst inspirerat av besöken. TACK!”